Tiedän että minun ei pidä etsiä tai kerätä aarteita täällä
maan päällä mutta tahtoisin niin kovasti kerätä niitä taivaassa. Samalla ymmärrän
että en voi tehdä sitä itse, kaikki tapahtuu Jumalan armosta. Ei minun
voimallani, vaan hänen. Mutta mitä merkitystä minun elämälläni on jos en saa
yrittää ja tehdä, jos en saa tuloksia ja jos en voi näyttää saavutuksiani?
Minulle juuri tämä välimaasto on hirvittävän vaikea ja
raskas. Vuosien kivun ja kasvamisen jälkeen olen oppinut että minun ei tule
kasvattaa aarteita maan päälle. Minun ei tule etsiä muiden hyväksyntää ja tehdä
töitä jotta muut ihmiset olisivat tyytyväisiä minuun ja hyväksyisivät minut.
Minun ei tarvitse oikeuttaa olemassaoloani heidän silmissään. Tai nostaa
asemaani ja tehdä itseäni paremmaksi hyvillä töillä, rukouksella ja paastolla.
Mutta entä Jumalan silmissä? Mitä tarkoittaa että minun tule
kerätä aarteita taivaaseen mutta minun tulee luottaa Jumalan voimaan eikä tehdä
sitä omissa voimissani? Miten voin selvittää tämän arvoituksen? Millä tavalla
voin saada hyvän arvosanan? Kuulla Jumalalta taivaaseen saavuttuani olevani
hyvä ja arvollinen palvelija joka on tehnyt hänen tahtonsa? Miten minä voisin
suorittaa ja suorittaa tarpeeksi ja oikealla tavalla?
Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri
taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä.
Mt 5:12
Uskonto oli tehnyt Jumalan kutsusta hänen palvelemiseensa
rukouksen, paaston ja almujen antamisen kautta suorituskeskeistä ja hyväksyntää
hakevaa. Vai tekeekö uskonto samaa edelleen? (Mt 6:1-18)
Jumalan läheisyyden etsiminen oli jäänyt pois ja tilalle oli
tullut toiminnalla ja suorittamisella huomion ja omanarvon haku. Ihminen hakee
merkitystä itselleen, ei Jumalasta, vaan uskonnollisesta toiminnasta jonka hän
tekee näkyvästi toisten ihmisten edessä. Jolloin merkitys saadaan muilta
ihmisiltä ja omista teoista.
Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle, missä koi ja
ruoste raiskaa ja missä varkaat murtautuvat sisään ja varastavat. Vaan kootkaa
itsellenne aarteita taivaaseen, missä ei koi eikä ruoste raiskaa ja missä eivät
varkaat murtaudu sisään eivätkä varasta. Sillä missä sinun aarteesi on,
siellä on myös sinun sydämesi.
Mt 6:19-21
Kun taas ihminen joka pyyteettömästi, Jumalaa etsien ja
ilman oman edun tavoittelua, tekee näitä samoja asioita, hänen palkkansa kertyy
taivaaseen. Palkka on oleva suuri taivaassa. Isäsi palkitsee sinut, sanoo
Jeesus ihmiselle joka pyyteettömästi etsii Jumalaa ja palvelee häntä rukoillen,
almuja antaen ja paastoten.
Kyse on Jumalan ja meidän välisestämme suhteesta. Ei siitä
huomiosta ja merkityksestä jonka voimme saada itsellemme toisilta ihmisiltä.
Tai meidän suhteestamme muihin ihmisiin. Tai siitä miten hyvin me toimimme ja
teemme asioita täällä maan päällä.
Ja hän puhui heille vertauksen sanoen: "Rikkaan
miehen maa kasvoi hyvin. Niin hän mietti mielessään ja sanoi: 'Mitä minä
teen, kun ei minulla ole, mihin viljani kokoaisin?' Ja hän sanoi: 'Tämän
minä teen: minä revin maahan aittani ja rakennan suuremmat ja kokoan niihin
kaiken eloni ja hyvyyteni; ja sanon sielulleni: sielu, sinulla on paljon
hyvää tallessa moneksi vuodeksi; nauti lepoa, syö, juo ja iloitse'. Mutta
Jumala sanoi hänelle: 'Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta
pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?' Näin käy sen, joka
kokoaa aarteita itselleen, mutta jolla ei ole rikkautta Jumalan tykönä."
Lk 12:16-21
Jeesus kertoo meille että nämä taivaaseen kerääntyvät
aarteen eivät ole tuhoutuvia. Tämän maailman korruptio ja pahuus eivät saa
niitä häviämään tai katoamaan. Nämä aarteet ovat iankaikkisia aarteita,
ikuisuuteen meitä varten kertyneitä, ja ikuisuuden kestäviä, aarteita. Näitä
aarteita Jeesus meitä kehoittaa keräämään, vastakohtana sille että
tavoittelisimme omaa etua, etsisimme muiden ihmisten hyväksyntää tai
kohottaisimme asemaamme tekoja tehden.
Ymmärrän että tarpeeni syntyy minun sisältäni. Se johtuu
omasta rikkinäisestä luonteestani, lapsuuden haavoista, repivistä elämäntilanteista,
maailman hajoamisesta ja syntiinlakeamuksesta. Mutta se ei muuta sitä että
minulla on tarve saada suorittaa, olla tarpeeksi hyvä, saada Jumalan huomio ja
rakkaus itselleni olemalla tarpeeksi hyvä, tekemällä tarpeeksi ja olemalla
kiltti ja tottelevainen.
En edes niinkään halua voitonseppelettä tai kunnian kruunua.
En halua ylpeillä niillä toisten uskovien edessä, vaikka välillä se
houkuttaakin. Mitä todella haluan, on tulla hyväksytyksi, saada levätä
Jumalassa, olla tarpeeksi hyvä hänelle. Ja haluaisin tietää mitä minun on
tehtävä jotta voisin sen saavuttaa?
Ettekö tiedä, että jotka kilparadalla juoksevat, ne tosin
kaikki juoksevat, mutta yksi saa voittopalkinnon? Juoskaa niinkuin hän, että
sen saavuttaisitte. Mutta jokainen kilpailija noudattaa
itsensähillitsemistä kaikessa; he saadakseen vain katoavaisen seppeleen, mutta
me katoamattoman. Minä en siis juokse umpimähkään, en taistele niinkuin
ilmaan hosuen, vaan minä kuritan ruumistani ja masennan sitä, etten minä,
joka muille saarnaan, itse ehkä joutuisi hyljättäväksi.
1 Kor 9:24-27
Korinttilaiskirjeessä Paavali kertoo omasta palvelutyöstään
ja sen eri sävyistä. Hän kertoo kirjeessä esimerkiksi miten hän kaikille
ihmisille pyrkii olemaan kaikkea evankeliumin tähden. Jotta ne jotka ovat lain
alaisia, Paavali oli heille ikäänkuin lain alainen, jotta jotkut heistä
tulisivat uskoon. Ja niille joilla lakia ei ole, hän on ikäänkuin ilman lakia
vaikka hänellä onkin Kristuksen laki, jotta he voisivat tulla uskoon.
Paavalin evenkalioiti- ja toimintastrategia on
kokonaisvaltaisesti kohdata ihminen niistä lähtökohdistä lähtien joissa ihminen
itse on, jotta hän löytäisi Kristyksen luokse ja voisi tulla uskoon. Ja tässä
toiminnassa, tässä työssään, Paavali on määrätietoinen.
Paavali kuvailee itseään määrätietoisena kilpailijana joka
ei vilkuile sivuille tai muihin kilpailijoihin. Hän keskittyy vain päämääräänsä
ja juoksee sitä kohti, saavuttaakseensa sen. Ainoa millä on hänelle väliä on
että tästä kilpailusta selvitään ja voittajan seppele saavutetaan.
Mikä tämä voittajan seppele Paavalin näkemyksissä on?
Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin
tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni
voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut. Veljet, minä en
vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on
takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin, minä riennän kohti
päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella
kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa. Olkoon siis meillä, niin monta kuin
meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen
mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on. Kunhan
vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä! Olkaa minun
seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me
olemme teille esikuvana.
Fil 3:12-17
Paavali kuvailee omaa kutsumustyötään määrätietoisella kilpailulla. Tässäkin hän puhuu seppeleestä, voittopalkinnosta. Mutta vieläkään meille ei ole ihan tarkkaan tullut selville se mikä tämä palkinto on.
Toki Paavali sanoo jakeessa 14:
Juoksen kohti maalia saavuttaakseni voittajan palkinnon,
pääsyn taivaaseen. Sinne Jumala kutsuu Kristuksen Jeesuksen omat.
Fil 3:14 (KR92)
Tässä kohdassa Paavali näyttää tarkoittavan
voittopalkinnolla taivaaseen pääsemistä. Ja se on suunnattoman suuri voitto
meille. Niin Jeesus omassa opetuksessaan kuin Paavali, myös tässä
asiayhteydessä, tarkoittavat myös jotain muuta kuin taivaaseen pääsemistä, joka
on jo pelkästään mittaamattoman arvokas aarre, tällä voittoseppeleellään.
Mitä enemmän pohdin näitä asioita, sitä enemmän katseeni
keskittyy itseeni. Keskipisteekseni syntyy oma itseni ja omat suoritukseni.
Tiedän että Jumala on maailman keskipiste, myös minun maailmani. Kun katseeni
eksyy hänestä minuun itseeni, menen hukkaan. Jumala on kaikki, en minä itse.
Vastaus ei löydy minun sisältäni tai omista töistäni.
Vastaus ei löydy muiden ihmisten hyväksynnästä. Vastaus löytyy kun heittäydyn
sinun rakkautesi varaan. Se löytyy kun luotan siihen että sinä kannat ja
kaikessa etsin sinua ja sinun rakkauttasi ja hyväksyntääsi.
Sentähden, rakkaat ja ikävöidyt veljeni, te minun iloni ja
kruununi, seisokaa näin Herrassa lujina, rakkaat!
Fil 4:1
Paavali osoittaa että hänen kunniaseppeleensä, kruunu joka
hänen päähänsä lasketaan, ovat ihmiset. Kun Paavali arvioi omaa työtään ja
menestystä siinä työssä, millään muulla tavalla hän ei sitä menestystä mittaa
kuin tällä minkä hän Filippiläiskirjeessä mainitsee. Hänelle kunniaseppele ovat
ne ihmiset jotka Paavalin julistuksen kautta olivat löytäneet Jeesuksen luokse
ja eläneet hänen kanssaan.
Tessalonikalaiset olivat Paavalin kunniaseppele. Kun
katsomme Paavalin kohdalla kokonaisuutena aarteiden keräämistä taivaaseen ja
kunniaseppeleen saavuttamista, se liittyy hyvin läheisesti toisiin ihmisiin.
Siihen liittyy Paavalin pyyteetön, väsymätön työ Jumalan valtakunnan hyväksi.
Ei omista intresseistä käsin, ei omaa etua ajatellen. Vaan sitä että muut
saisivat löytää Jeesuksen. Ja kun sen aika on, näistä muista Paavali
kokosydämisesti iloitsee että he ovat hänen voittoseppeleensä.
Meidän elämällämme on merkitystö, Paavali ymmärsi sen.
Meidän elämällämme on moninkertaistava merkitys. Se mitä voimme täältä
maailmasta mukanamme viedä on se mitä me tänne jätämme.
Se perintö jonka jätämme, elämän esimerkkinä, Kristuksen
seuraajina, evankeliumin levittäjinä, se on mitä me voimme viedä mukanamme
taivaaseen. Tämän me otamme myöhemmin mukaamme, Paavalin tavoin, ja näämme että
tässä on meidän kruunumme, meidän kunniaseppeleemme.
Tämä on aarteiden keräämistä taivaaseen. Elämän suuntaamista
Kristuksen mielen mukaan. Hänen antamiensa neuvojen ja ohjeiden mukaan
elämistä. Ei lain oravanpyörän toteuttamisen pakosta vaan Kristuksen
seuraamisen ilosta.
Tämän palkan saamme nähdä jonakin päivänä taivaassa. Palkka
on myös paikka taivaassa. Mutta suurempi palkka herättää meitä todellisuuteen,
se herättää meitä iloitsemaan muista ihmisistä jotka löytävät Jeesuksen luokse,
herättää meissä rakkauden toisiamme ja Jumalaa kohtaan. Ja saa meidän sydämemme
lämpiämään ja palamaan rakkaudesta.
Ajan toisella puolella saamme nähdä, Kristuksen armosta,
meidän oman vaelluksemme todelliset seuraukset niiden ihmisten elämissä jotka
ovat meidän rinnallamme kulkeneet ja olleet meihin kytköksissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti