Kirkkoisä Agustinus rukoili ”Suo, Herra, että tuntisin itseni, jotta voisin tuntea sinut.
Olen lukenut Peter Scazzeron kirjaa Tunneterve hengellisyys.
Siinä hän sanoo ”Jotta pääsisi oman itsensä ytimeen, on seurattava Jumalaa
kohti tuntematonta – sellaiseen suhteeseen hänen kanssaan, joka kääntää
tämänhetkisen hengellisyytemme ylösalaisin. Jumala kutsuu meitä riisumaan
yltämme kaikki valheelliset kerrokset, jotta todellinen, aito minämme tulisi
esiin ja hänen istuttamansa ”todellisen minä siemenet” heräisivät meissä eloon”.
Scazzero kirjoittaa myös että ”Pyhä Henki on annettu meille voimaksi, jotta
olisimme vapaita olemaan aidosti oma itsemme Kristuksessa”.
Me elämme elämämme orjina. Olemme mielihalujemme orjia,
ruumiimme halujen ja riippuvaisuuksien orjia sekä yhteiskunnan, yhteisömme,
kasvinperheemme, seurakuntamme ja itse muodostamamme perheen odotusten orjia.
Miksi niin monelle on niin vaikea sanoa kuka minä olen, ilman että käyttää
relationaalisia termejä kuten sen ja sen mies/vaimo tai isä/äiti. Pystytkö
kertomaan kuka olet käyttämättä ammattinimikettäsi, työpaikkasi tai
opiskelupaikkasi nimeä? Voitko sanoa olevasi joku mainitsematta seurakuntaa
jossa käyt ja uskonsuuntaasi? Tai kertomatta mahdollisia saavutuksiasi kuten
julkaistuja kirjoja, kunniamainintoja, ihmisten kommentteja sinusta tai ilman että
kehuskelet tapaamillasi kuuluisilla ihmisillä?
Kuka olen ilman vanhempiani, aviopuolisoani, lapsiani, työpaikkaani, koulutustani, seurakuntaani, asuinpaikkaani ja ystäväpiiriäni?
”Jeesus tunsi olonsa turvalliseksi Isänsä rakkaudessa,
omassa itsessään, ja pystyi sen tähden kestämään suunnatonta painetta. Hän
jätti lapsuudenperheensä ja puusepänpojalle asetetut odotukset, ja hänestä tuli
omaa tietään kulkeva aikuinen... Koska Jeesuksella oli rakkauden yhteys
Isäänsä, hänellä oli kypsä, terve ”todellinen minä”.” kirjoittaa Scazzero.
Jumalan lapsena oleminen, ja siksi tuleminen, tarkoittaa
pysymistä uskollisena Jumalan luomalle todelliselle minällemme. Se tarkoittaa
itseni erottamista ympäristön vaatimuksista ja äänistä ja sen kutsumuksen
tunnistamista jonka Jumala on antanut juuri minulle. Jumalan lapsena oleminen
tarkoittaa että kuuntelen Jumalaa sisimmässäni ja ymmärrän että hän on luonut
minut ainutlaatuiseksi. Kun tunnen oman personaallisuuteni, tempperamenttini,
mielihaluni, ajatukseni ja tunteeni, nämä kaikki auttavat minua löytöretkelläni
yhä syvemmälle Jumalan lapseksi. Ihmiseksi joksi Jumala on minut luonut,
vapaaksi sekä todellisista että kuvitelluista ympäristön paineista.
On totta että todellinen vapaus tulee elämäämme kun ymmärrämme että meidän ei tarvitse olla jotakin erityistä muiden silmissä koaska tiedämme olevamme riittävän hyviä ja rakastettuja omina itsenämme. Ja tämä voi tapahtua vain jos ymmärrämme oman identiteettimme Jumalan lapsina. Ja se voi tapahtua vain jos tunnemme itsemme ja käsitämme että olemme tällaisia koska Jumala loi meidät juuri tällaisiksi.
Hasidilainen tarina rabbi Zusyasta kertoo että ollessaan vanha
mies rabbi Zusya sanoi ”Tulevassa maailmassa minulta ei kysytä, ”Mikset ollut
Mooses?” Minulta kysytään, ”Mikset ollut Zusya?”.
Jumalan lapsena olemisen ydin on elää ja uida Jumalan syvän
rakkauden virrassa. Se virta on niin valtava ettei sillä ole ääriä ja niin syvä
ettei pohjaa voi koskaan löytää. Jumalan rakkaus ei lopu koskaan. Jumala
rakkaus lapsiaan kohtaan on ääretön. Minä en voi koskaan käyttää Jumalan
rakkautta loppuun, se ei voi lakata minun kohdallani, jos en sitä itse tahdo.
Jumalalla on aina enemmän annettavaa.
Jeesus kutsuu meitä olemaan rauhantekijöitä mutta voidaksemme tuoda rauhan muille meidän on löydettävä rauha sisimmästämme ja tämä on mahdollista vain jos tunnemme Jumalan. Ja voimme tuntea Jumalan vain jos tunnemme itsemme. Johannes Krysostomos sanoi jo satoja vuosia sitten ”Kun löydät sydämesi oven, huomaat, että se on ovi Jumalan valtakuntaan.”
Voidaksemme olla rauhassa olla rauhassa oman itsemme kanssa
meidän on tunnettava itsemme ja tunteaksemme itsemme meidän on tunnettava
tunteemme. Scazzeron mukaan ”Suurimpia esteitä Jumalan tuntemisessa on oman
itsetuntemuksemme puute”.
Tarvitsen tuntea tunteeni täyspainoisesti, sensuroimatta
niitä. Silloin voin pohdiskella niitä ja tehdä päätöksen, mitä teen niiden
suhteen. Tämä on yksi ensimmäisiä askelia Jumalan lapseudessa. Kieltäessämme
kaikkein voimakkaimmat tunteemme olemme epärehellisiä itsellemme, muutumme
uudelleen orjiksi ja suljemme avoimen oven joka johtaa Jumalan tuntemiseen ja
vapauteen.
Me tarvitsemme ihmisiä jotka auttavat meitä matkan varrella todellisen minämme ja Jumalan tuntemiseen. Jotta ymmärtäisimme kuka minä, Jumalan lapsi, olen. Dietrich Bonhoeffer kirjoitti teoksessaan Yhteinen elämä ”Ken ei pysty olemaan yksin, varjelkoon itseään yhteisöltä. Ken ei kestä yhteisössä, varjelkoon itseään yksinololta”. Me tarvitsemme kristittyjen yhteyttä, raudan tulee hioa rautaa ja meidän tulee hyväksyä se. Ja samalla katsoa syvälle sisimpäämme, mitä se aiheuttaa meissä ja syvälle Jumalan armoon, mitä hän tahtoo meille tämän kautta sanoa.
Kun Chuch Yeager yritti ylittää äänivallin 1947, hänen esimiehensä,
eversti Boyd, sanoi hänelle, ”Kukaan ei varmuudella tiedä, mitä tapahtuu, ennen
kuin joku on ollut siellä. Chuch, lennät tuntemattomaan.”
Kukaan ei varmuudella tiedä kuka hän on, ennen kuin on ollut
siellä. Lennämme kaikki kohti tuntematonta. Mutta koska lennämme Jumalan kanssa
ja hän ohjaa meitä ja hän on luonut meidät, vapauttanut meidät orjuudesta ja
ottanut lapsekseen, voimme olla varmoja että päämäärämme on hyvä, meille on
varattu tulevaisuus ja toivo.
Peter Scazzero: Tunneterve Hengellisyys, Tunne-elämältään epäkypsä ei voi olla hengellisesti kypsä; päiväosakeyhtiö 2014
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti