torstai 3. helmikuuta 2022

ENKELI VIERAILEE SAKARIAN LUONA JA JULISTAA JOHANNES KASTAJAN SYNTYMÄN - LUUKKAAN EVANKELIUMI

 

Luuk 1:5-25

Mitä jos joku pyytäisi sinua tekemään jotakin vaikeaa tai pelottaa mutta jonka tiedät olevan myös hyvä asia? Miten reagoisit pyyntöön? Mitä jos pyyntö olisi järjen, tai jopa luonnonlakien, vastainen?

Sakarian nimi tarkoittaa luultavasti jotain sellaista kuin "Jahve on muistanut taas". Tämä hiljainen yhteys profeettojen kieleen jää ilman selkeää kommenttia Luukkaalta. Silti vanhan papin uskollisuus sukunsa perinnölle ja uskolle Israelin Jumalaan ei jää huomaamatta. Sakaria kuuluu "Abian osastoon", sukulinjaan (perustettu 1 Aikakirjassa 24:10), joka itsessään on historiallisesti erottamaton temppelin historiasta ja sitä pidetään myös tässä kertomuksessa huomion arvoisena. Eikä vähäisintä ole että Sakarias on mennyt naimisiin Elisabetin, "Aaronin tyttären" kanssa.

Voimme lukea enkeli Gabrielin vierailusta Sakariaan luona (Luukas 1:5-25). Mitä Luukas yrittää kertoa meille valitsemiensa yksityiskohtien kautta? Ja kuka oli Sakarias?


Kuten kaikki papit, paitsi ylipappi joka asui Jerusalemissa, Sakarias tuli kaupunkiin vain kun oli hänen osastonsa aika palvelusvuoro temppelissä. Hän asui sen ajan papeille tarkoitetussa asunnossa temppelin alueella ja palvelusvuoron loputtua lähti takaisin kotiinsa jatkaakseen työtään opettajana ja paikallisyhteisön johtajana.

Tänä historiallisena kautena temppelipalvelukseen kelpaavia pappeja oli olemassa jopa kahdeksantoista tuhatta. Vain epäsäännöllisesti ja arvalla nämä papit valittiin uhraamaan aamu- ja iltauhreja. Se olisi melkein varmasti kerran elämässä kokemus.

Avain Luukkaan huolelliseen selostukseen Johanneksen syntyperästä on Sakariaan ja Elisabetin kuuliaisuus ja uskollisuus. "Ja he olivat molemmat hurskaita Jumalan edessä, vaeltaen kaikissa Herran käskyissä ja säädöksissä nuhteettomina" (Luuk. 1:6). Tällainen moraalisten, rituaalisten ja perinteiteen vaatimusten näkökulmasta annettu kiitos ei ainoastaan ​​erota vanhaa paria yleisestä arkipäiväisestä uskottomuudesta, vaan myös vahvistaa, että hänen vanhempiensa kautta Johannes Kastaja, viimeinen profeetoista, saisi pyhää kasvatusta.


Siinä myös osoitetaan ytimekkäästi ja tarkentamatta, että Sakariaan uhri ihmisten puolesta olisi mieheltä, joka on taipuvainen "tarjoamaan oikein" ja siten lainkuuliaisena olemaan sopiva todistaja Jumalan armon murtautumisesta ihmiskunnan historiaan. Isä, joka toistetaan hiljaisesti seuraavassa Marian julistuksen kertomuksessa. Ambroseen mukaan meidän ei pitäisi ajatella Elisabetia ja Sakariasta erityisen merkittävinä heidän aikalaistensa silmissä, vaan pikemminkin merkittävinä pelkästään heidän kiitollisen uskollisuutensa vuoksi valituiksi tullessaan. He edustavat jäännöstä, jonka vanhurskaus oli ilmeistä "Jumalan edessä... jota ei voida pettää".

Uskoiko Sakarias heti Gabrielia? Osoittiko hän epäuskoa? Mitä hänen sekoituksensa uskoa ja epäuskoa kertoo hänen sydämestään? Ja hänen suhteestaan Jumalaan?

Luukas on varovainen ettei hänen tapansa kertoa tarina vahingossa tekisi Sakariaasta suurta uskonsankaria. Sakarias on tavallinen aviomies ja pappi joka saa tavattoman viestin enkeliltä. Ja hänen vastauksensa on sekoitus erilaisia tunteita. Mitä tämä kertoo meille siitä kuka Jumala on ja miten hän toimii meidän elämissämme?


Emme voi olla huomaamatta, että jopa tässä olemme paljastaneet Raamatun kertomuksen yleismaailmallisesti ominaisen piirteen, joka koskee niitä, jotka Jumala valitsee. Tyypillisesti heidän yhteistä inhimillisyyttään, enemmän kuin täydellisyyttään, korostetaan Raamatun kertomuksissa. Patriarkkaiden historia on ytimekäs ja täynnä kaikenlaisia ​​vääriä asioita. Pyhiä he eivät ole. Eivät edes sellaiset ​​arvoikkaat henkilöt kuten Abraham, Jaakob, Mooses, Daavid tai Elia. 

Tietojemme mukaan Sakariasta ei voida tuomita yhdestäkään näistä synneistä joita patriarkat edustavat. Kuitenkin juuri sillä hetkellä, kun Jumalan ihmeellinen väliintulo julistetaan, kun enkeli Gabriel ilmestyy hänelle, hän kaikista ihmisistä säpsähtää epäuskossaan. On luultavaa että suitsukkeen uhraaminen tapahtui iltauhrin aikana koska ulkona häntä odotti suuri ihmisjoukko. Tämä iltajumalanpalvelus tapahtuu tavallisesti ennustettavan ajan sisällä mutta tässä tapauksessa Sakarias viipyy sisällä pyhimmässä.

Aluksi Sakarias yksin ymmärtää miksi. Yhtäkkiä enkeli Gabriel seisoo alttarin oikealla puolella, ilmestyen kuin tyhjästä. Vanha pappi on peloissaan, ja hänen levottomuutensa saa aikaan ensimmäisen useista Luukkaan "lohduttavista sanoista". "Älä pelkää, Sakarias", sanoo enkeli, "sillä rukouksesi on kuultu" (Luuk. 1:13).


Sitten seuraa hämmästyttävä lupaus, että Elisabet synnyttäisi pojan, jonka nimeksi tulee Johannes ja jonka syntymästä tulee ilon lähde paitsi hänen vanhemmilleen myös monille muille (Luuk. 1:14). Väkijoukon odottaessa ulkona, jumalanpalvelus pitkittyy entisestään, osittain Zakariaan epäuskoisuuden vuoksi. Hän kuulee, että lapsi täytetään Pyhällä Hengellä äitinsä kohdusta lähtien. Ja hän tulee kääntämään monet Israelissa uskolliseen kuuliaisuuteen. Tämä tuleva lapsi tulee jopa täyttämään eskatologisen lupauksen palanneesta Eliasta, joka sovittaa sukupolvet ennen Messiaan tuloa (Luuk.1:15-17; Mal 4:5-6).

On selvää, että tämä on suuri määrä hämmästyttävää tietoa, ja Sakarian odotetaan omaksuvan se muutamassa hetkessä. Mutta mitä tulee uskollisten kaipaukseen lunastuksesta, tämä on ylivoimaisesti hyvä uutinen. Kun Sakarias antaa vastauksensa, se ei ole ylistystä tai kiitosta, vaan pikemminkin pakottava vaatimus saada jokin merkki tai takuu siitä, mitä enkeli on sanonut. On melkein kuin hän olisi epävarma siitä, että yrittääkö alttarilla oleva enkeli huijata häntä (Luuk. 1:18). Hänen reflektiivinen luottamuksen puuttensa, huolimatta siitä, mitä hänen pitäisi muistaa Jumalan teistä, saa aikaan nuhteen (Luuk. 1:19-20). 

Hän, jonka nimi tarkoittaa "Jumala on jälleen muistanut", on itse unohtanut, että Jumala, joka on "eilen, tänään, sama ikuisesti", on tehnyt juuri tällaisia ​​ järkyttäviä, ristiriitaisia ​​asioita aiemmin Israelin puolesta. Ironinen lisä tai tehoste tässä kertomuksessa tuo esiin raamatullisia yhtäläisyyksiä. Jopa Sariaan viipyminen ennen muiden ihmisten luokse ilmestymistä (Luuk. 1:21) ja hänen yhtäkkiä mykät kasvonsa ja viittomakielensä ilmaantuessaan viittaavat vielä tietämättömälle yleisölle, että jotain salaperäistä ja dramaattista on epäilemättä tapahtunut (Luuk. 1:22).


Kuka oli Sakariaan vaimo Elisabet? Minkälainen oli heidän elämänsä ennen enkelin vierailua?

Se, että Elisabet oli hedelmätön ja että hän ja Sakarias olivat molemmat vanhoja, ovat muita Luukkaan kertomuksen keskeisiä piirteitä. Pariskunta, jonka molemmat jäsenet ovat ohittaneet normaalin lapsensaanti-iän, tulevat viimeinkin saamaan pojan. Tämä on kulttuuri missä lapsettomia naisia pilkattiin ja lapsettomuus on ollut painava taakka Elisabetille. 

Kertomus olisi heti muistuttanut juutalaisia Abrahamin ja Saaran lapsettomuudesta ja miten he saivat Iisakin korkealla iällä (1 Moos 21:1-8). Tai siitä miten Raakel kantoi Jaakobille kaksi poikaa vuosien lapsettomuuden jälkeen (1 Moos 30:1-24 ja 1 Moos 35:16-19). Ja varsinkin Samsonin (Tuomarien 13) ja Samuelin (1 Samuel 1) syntymistä.


Mitä Elisabet sanoo kun hän huomaa tulleensa raskaaksi? Mitä se kertoo hänen sydämestään ja hänen suhteestaan Jumalaan?

"Näin on Herra tehnyt minulle niinä päivinä, jolloin hän katsoi minun puoleeni poistaaksensa minusta ihmisten ylenkatseen".
Luukas 1:25

Jumalan tarkoituksen ja lupauksen täyttymisen hetkellä hän ottaa huomioon tavallisten ihmisten, kuten Sakariaan ja Elisabetin, tarpeet, toiveet ja pelot. Toimiiko Jumala edelleen samalla tavalla tänäkin päivänä? Ottaako hän huomioon meidän tarpeemme, toiveemme tai pelkomme?


Onko Jumala ottanut sinun tarpeesi, toiveesi ja pelkosi huomioon toimiessaan? Miten tämä kertomus voisi auttaa sinua tulevaisuudessa kun sinulla on tarpeita, toiveita ja pelkoja?

Rakas Jumala, minä tiedän että minäkin olen epäröinyt ja epäillyt kun sinä olet ilmoittanut minulle ihmeelliset suunnitelmasi ja tekosi. Tiedän että mieleni ei pysty käsittämään sinua ja sydämeeni ei mahdu tarpeeksi rakkautta. Vain sinun Pyhän Henkesi kautta voin yliluonnollisesti tehdä sinun tahtosi, luottaa sinuun ja rakastaa sinua ja lähimmäisiäni. Kiitos että tänäkin päivänä sinä otat huomioon minun tarpeeni, toiveeni ja pelkoni ja toimit elämässäni ja tässä maailmassa. Auta minua tämän päivän ja huomisen haasteiden edessä luottamaan sinuun ja siihen että sinä kannattelet minua ja voin aina luottaa sinuun. Aamen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti