Mikä on Jumalan kertomus?
Kristillisen teologian keskeinen aksioma on, että Jumala
ylittää minkä tahansa järjestelmän tai kertomuksen. Kristillinen usko tarjoaa
oman suuren kertomuksensa, jonka se vahvistaa tuovan vapauden. Totuus, joka
vapauttaa meidät (Johannes 8:32). Ja paljastaa vision siitä, miten tuo vapaus
saavutetaan ja missä muodossa se on.
Michael Horton käyttää termiä "meganarratiivi"
ilmaisemaan Raamatun suurta kertomusta, jonka hän pitää kriittisen tärkeänä
kristilliselle teologialle.
Hortonin mukaan profeetat ja apostolit olivat täysin
tietoisia siitä, että he tulkitsivat todellisuutta tietyn luomiskertomuksen, lankeamisen,
lunastuksen ja loppuunsaattamisen puitteissa, kuten kerrottiin tietyille
ihmisille (Israel) maailman hyväksi.
Raamatun usko väittää, Horton sanoo, että sen tarina on se,
jonka Jumala kertoo. Mikä relativisoi ja tulkitsee muut tarinat Jumalasta,
meistä ja maailmasta.
J. R. R. Tolkienin antropologiset tutkimukset, erityisesti pohjoismaisen kulttuurin ja kirjallisuuden alalla, kuten meidän Kalevalamme, saivat hänet päättelemään, että "myytit" olivat läsnä kaikkialla. Myytti on kerrottu tarina todellisuudesta, joka vetoaa pääasiassa mielikuvitukseen ja toissijaisesti älyyn ja rationaliaan.
Joten mikä teologinen selitys voitaisiin antaa tälle?
Tolkien löysi selityksen jumalakuvan käsitteestä, jonka hän
piti toimivan kertomuksen mallina. Koska ihmiset on luotu Jumalan kuvaksi, meillä
on kyky luoda tarinoita, jotka heijastavat jollain tavalla jumalallista älyä,
joka on säilynyt ihmiskunnassa lankeamuksesta huolimatta.
Meidän on pohdittava mahdollisuutta, että raamatulliset kertomukset voivat koskea sekä inhimillistä järkeä että mielikuvitusta merkittävillä apologetisilla seurauksilla.
C. S. Lewisin mukaan järki on totuuden luonnollinen elin, mielikuvitus on merkityksen elin. Jos hyväksymme Lewisin luokituksen, koskeeko kristillisen uskon ytimessä oleva realistinen kertomus totuutta vai tarkoitusta?
Evankelinen teologi Donald Bloesch on todennut, että
Raamattu ei ole kokonaan kertova, sillä se sisältää myös jatkuvaa pohdintaa
raamatullisen historian kertomuksista.
Kertomusten esittämisen ja teologisen tulkinnan kytkentä
Uudessa testamentissa on laajalti hyväksytty, mikä sallii meidän evankelikaalien
myöntää kertomusten tärkeyden ja korostaa kuitenkin tarvetta luoda turvallinen
raamatullinen teologinen kehys tällaisten kertomusten tulkinnalle.
Hänen "alisteisen luomisen" teologiansa sai
Tolkienin kehittämään hienostuneen mutta hienovaraisen uskontoteologian, joka
perustui kristillisen metanarratiivin kykyyn mukauttaa itseensä pakanallisia
myyttejä. Sekä kirjallisen muodon että eksistentiaalisen kaipuun suhteen.
Tarjoten kaukaisen kaikuuden evangelioumista, ilosanomasta,
todellisessa maailmassa, Tolkien ehdottaa, että pakanalliset myytit voivat
herättää ihmetystä ja kaipuuta. Näin luodaan sekä ruokahalu että aukko
syvemmälle, kaiken totuuden taustalla olevan totuuden löytämiselle, riippumatta
siitä kuinka pirstaleisia ja peiteltyjä sen luonnolliset muodot saattavat olla.
Tolkienille kristillinen "myytti" loi siten
älyllisen ja mielikuvituksellisen tilan muille tarinoille. Tolkienin idea ja
hänen tekemänsä ajatuksen puolustus osoittautuivat kriittisen tärkeäksi C. S.
Lewisin vakuuttumisessa kristinuskon todellisuudesta ja hänen siirtymisestään
yleisestä teismistä kristinuskon omaksumiseen.
Kristinusko ei ollut täten ensisijaisesti oppien tai moraalisten periaatteiden joukko, vaan pikemminkin hallitseva ja informoiva suuri kertomus, joka loi ja ylläpitää tällaisia ideoita ja arvoja.
Lewis totesi, että myytit tarjoavat todellisen, vaikkakin kohdentumattoman
jumalallisen totuuden hehkun, joka saapuu ihmisen mielikuvitukseen. Sen sijaan että
kristinusko olisi yksi myytti monien muiden rinnalla, sen on katsottava
edustavan kaikkien myyttien täyttymistä.
Kristinusko on "todellinen myytti", johon kaikki
muut myytit vain osoittavat. Se kertoo tosi tarinan ihmiskunnasta, antaen
merkitykses kaikille tarinoille jotka ihmiskunta kertoo itsestään.
Lewis näki oikeutetusti, että tämä ero "Jumalan
myytin" ja "ihmisen myyttien" välillä tarjosi älyllisen ja
mielikuvituksellisen kehyksen. Tämä kehys antoi hänelle mahdollisuuden nähdä
muinaisen Kreikan suuret myytit tai pohjoismaiset legendat kaikuna tai ennakkona
täydellisestä totuudesta, joka tehtiin tunnetuksi vain kristillisessä uskossa
ja sen kautta.
Kristillinen kertomus toteuttaa ja tekee täydelliseksi
epätäydellisen ja osittain kätkettynä olevan todellisuuden mikä on ennalta
hajallaan ihmiskulttuureissa. Täten kristinuskon ja pakanallisten uskontojen
välillä pitäisi olla yhtäläisyyksiä.
Itse asiassa ongelmia syntyisi, jos tällaisia yhtäläisyyksiä ei olisi. Koska tämä tarkoittaisi, että "Jumalan myytti" jätti "ihmisten myytit" koskemattomaksi. Lewisin mukaan suuret pakanalliset myytit olivat hämäriä unia, häivähtymiä tai ennakkonäkyjä kristillisen evankeliumin suuremmasta ja täydellisemmästä totuudesta.
Lewis väitti, että kristillinen kertomus synnyttää siten
selkeämmän ja täydellisemmän näkemyksen asioista, mitä varjot, unelmat ja huhut näyttivät ennakoon ja
vihjasivat suuremmasta totuudesta. Mutta se oli totuus, jota ne eivät kyenneet
muotoilemaan, paljastamaan tai ruumiillistamaan.
Se on kuin katsella jotain joka vähitellen tarkentuu. Koko
kuvan näkeminen auttaa meitä ymmärtämään sen, mikä muuten saattaa tuntua
sumealta, sekavalta ja pirstaleiselta. Se mahdollistaa näiden sirpaleiden
integroimisen laajempaan näkemykseen asioista, niin että fragmentit liitetään
toisiinsa suurempana kokonaisuutena.
Sen, joka näytti olevan ristiriidassa, satunnaista tai jopa
merkityksetöntä, on osoitettu sopivan suurempaan kuvaan, Jumalan paljastamaan
kuvaan, jota ihmiset eivät ole keksineet.
Patristisen ajanjakson aikana käytettiin laajasti käsitystä
logos spermatikosista, järjestävä järki – luova ja käyttöön paneva voima, joka
tulkittiin Jumalan istuttamiseksi luomistyön, rationaalisten taipumusten ja
intuitioiden kautta, jotka kykenivät saamaan ihmiset löytämään Jumalan. Tämä
tärkeä käsite on kuitenkin muotoiltu ensisijaisesti vetoamalla järkeen, ja sitä
voidaan pitää puutteellisena mielikuvituksellisesti.
Äskettäin on ilmaantunut uusi kiinnostus siihen liittyvään mythos spermatikos -käsitteeseen keinona ymmärtää tarinoiden ihmiskäyttö merkityksen ja identiteetin välittämiseksi.
Ajatus mythos spermatikosista auttaa meitä ymmärtämään, että
meihin on luotu kyky intuitioida ja jumalallinen on ymmärrettävä luomalla ja
kertomalla tarinoita, ei pelkästään argumenttien tai rationaalisten käsitteiden
kehittämisellä.
Dorothy L.Sayers on kehittänyt samanlaisen lähestymistavan Mind
of the Maker-kirjassaan, joka ilmaisee hänen oman erillisen näkemyksensä
ihmiskunnan jumalakuvasta eräänlaisena luovan mielen mallina, joka altistaa
ihmiset ajattelemaan ja kuvittelemaan tietyillä tavoilla. Sama luovan mielen
malli näkyy, hänen mukaansa, sekä teologiassa että taiteessa.
Sayers väitti, että ihmisen luovan prosessin malli vastaa
elävän maailmankaikkeuden todellista rakennetta, joten luovan mielen malli on
ikuinen idea, joka on juurtunut Jumalan olemukseen.
Tarinat täten ilmaisevat jotain syvällistä siitä, keitä me
olemme, mikä puolestaan ilmaisee jotain Jumalasta, joka loi meidät tällä
tavalla.
C. S. Lewisin myöhemmissä kirjoituksissa on vihjeitä tällaisesta lähestymistavasta. Hän kirjoitti, että Jumala on yhteydessä maailmankaikkeuteen pikemmin kuin kirjoittaja liittyy näytelmään kuin siten miten esine maailmankaikkeudessa liittyy toiseen.
Nämä pohdinnat antavat meille aihetta uskoa, että tarinat
ovat Jumalan antamia keinoja kertoa ihmisille Jumalasta, ymmärtää maailmaa ja
maailmankaikkeutta, ja lopulta ne auttavat meitä ymmärtämään jotakin Jumalan
merkityksestä elämälle ja ajattelulle.
Kuten C. S. Lewis kerran huomautti, hyvin kerrottu tarina avaa mielikuvituksen uusille tavoille nähdä asiat, jolloin kristillinen tarina voidaan nähdä todellisessa voimakkuudessaan ja se voi hiipiä salaa paatuneen rationalismin valppaan lohikäärmeen ohi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti