Mitä enemmän luen Raamattua sitä enemmän lumoudun Jumalan
persoonasta ja hänen teoistaan ja toiminnastaan sekä sanomastaan ja Sanastaan.
Ja vakuuttaudun siitä että kaiken takana on suuri järki, mutta ei mikään
leijuva pää tai aivot, vaan persoona jolla on tunteet ja tahto ja joka
kommunikoi meidän ja maailmankaikkeuden kanssa.
Ja sitä enemmän myös vakuuttaudun siitä että meidän pitää olla tarkkoja kun luemme Raamattua. Meillä on vastuu ymmärtää Jumalaa ja hänen tahtoaan ja sitä mitä hän haluaa meille kertoa ja välittää Sanansa ja sanansa kautta.
...the central symbol of Paul’s newly shaped worldview was the church itself: the church as the united and holy community. The church didn’t have the normal Jewish symbols – though we should note that Paul clearly wants his ex-pagan converts to embrace certain aspects of Jewish life, such as the rejection of idolatry and sexual immorality. But the church certainly didn’t take on the symbols of the pagan world. The church itself – a community living with an astonishing social mix, and living an astonishing lifestyle of holiness and care for the poor – was the sign, the symbol, the thing you could see on the street that said something new was happening. Paul’s churches didn’t mint coins, but they believed they could see the face of Jesus in one another, as the Spirit transformed them. They didn’t keep the Jewish food-laws, but they practiced a new sort of Passover meal whose radical egalitarianism was a major challenge to the social and cultural structures of the day.
Toinen lainaus on T. N. Wrightin tekstistä jossa hän puhuu
siitä miten usein teologit ja eksegeetit puhuvat ja julkaisevat ristiin eivätkä
kuuntele toisiaan tai opi toisiltaan. Itse olen syvästi vakuuttunut
eksegetiikan tärkeydestä, me tarvitsemme ymmärtää mitä Jumala sanoo sanassaan
ja meidän tarvitsee ymmärtää hänen Sanaansa, ilmestystään ihmisenä tänne maan
päälle.
Mutta miten me voimme tehdä tämän jos me emme ymmärrä koko
Jumalan kertomusta, sitä mitä hän on tehnyt historiassa, ja erityisesti
Israelin kansan historiassa jonka keskelle Jeesus syntyi?
Me pakanakirkko, ei-juutalaiset Jeesuksen seuraajat, olemme
Jumalan adoptoituja lapsia. Meidät on otettu osaksi tätä historiallista
kertomusta, istutettu kuin oksa viinipuuhun. Mutta vaikka meidän kauttamme on
luotu jotain uutta, me emme ole juutalaisia emmekä epäjumalanpalvojia, kuten T.
N. Wright kirjoittaa, me emme kuitenkaan ole erillisiä tästä Jumalan
kertomuksesta ja tarkoituksesta.
Siksi meidän tulee olla tarkkoja ja viisaita. Me tarvitsemme
eksegeettistä ymmärrystä ja meidän tulee lukea Raamattua niin että ymmärrämme
alkuperäisin kirjailijan tarkoituksen ja mitä hän yrittää kertoa meille Jumalan
tarkoituksesta sen kautta.
Minä uskon syvästi että Jumalalla oli tarkoitus kun hän valitsi Israelin kansan ja hän on välittänyt meille jotakin tärkeää sen historian kautta, jotakin joka on tarpeellista meille kristityille, tuhansia vuosia myöhemmin. Me voimme oppia tuntemaan Jumalaa yhä paremmin kun tunnemme hänen kertomuksensa ja hänen kansansa historian, luonteen ja kulttuurin.
Minusta meidän on myös tärkeä muistaa että Jumala päätti
inkarnoitua, tulla ihmiseksi, juutalaisen kulttuurin keskelle ajanlaskumme
alussa. Hän valitsi juuri oikean paikan ja hetken. Se paikka ei voinut ollaan
missään muualla ja se aika ei voinut olla mikään muu. Tämä oli Jumalan
suunnitelman täydellinen hetki ja paikka.
Miksi? Mitä Jumala tahtoo tällä meille kertoa? Mitä se
kertoo meille Jumalasta ja hänen luonteestaan ja tahdostaan?
Minä en osaa noihin kysymyksiin vastata tässä ja heti. Mutta haluan löytää niihin vastaukset. Sekä lukemalla Raamattua että opiskelemalla mitä muut minua viisaammat ovat kirjoittaneet että keskustelemalla asiasta uskovien yhteydessä, seurakunnan keskuudessa.
Toki on hyvä tuntea Raamattua kokonaisuutena ja laajasti, mutta siitä ei ole mitään hyötyä, vaikka osaisi koko Raamatun ulkoa, jos ei kuitenkaan sen kautta opi Jumalan tahtoa, ja jos se ei vaikuta sen mukaan elämistä.
Ollaan rehellisiä, emmekö me kaikki tulkitse ja ymmärrä
Jumalan sanaa juuri metodistikirkon kuvaavalla tavalla? Eli Wesleyn
nelitahokkaan kautta: Raamattu, perinne, järki ja kokemus.
Me luemme Raamattua ja suodatamme sen saamamme opin (eli
perinteen) kautta, lisäksi me käytämme omaa järkeämme ymmärtääksemme mitä
teksti sanoo ja miten se koskettaa meidän elämäämme nykypäivänä ja tulkitsemme
sanoja, termejä ja merkityksiä oman kokemuksemme kautta.
Kukaan ihminen ei tule Raamatun äärelle tyhjennettynä
kaikesta minkä hän tietää ja tuntee ja ilman omaa ymmärrystään.
Kun minä luen Raamattua, taustalla ovat saarnat, lapsuuden
pyhäkoulu ja nuoruuden seurakuntakoulu, uskonnontunnit, lukemani kirjat ja
kaikki mitä "tiedän" Raamatusta ja Jumalasta ja sen
merkityksestä.
Kun luen Raamattua, käytän järkiperäistä menetelmää, lukemista, annan merkityksen kirjaimille jotka näen sivulla mutta sen lisäksi myös ajattelen lukemaani, luokittelen sitä, järjestelen sitä eri merkitysten ja opetusten mukaan joita olen saanut sekä elämäni kokemusten kautta. Ja vaikka en lukisi tekstiä, teen samaa kuunnellessani sitä. Emme voi vain nauhoittaa Jumalan sanaa aivoihimme ja sitten hokea sitä automaattisesti takaisin, antamatta sille jotakin merkitystä ensin.
Lisäksi tuon mukanani kokemukseni elämästä, omasta
kasvunperheestäni ja ihmissuhteistani, opettajista, kauppiaista, siitä miten
maailma toimii ja minkä merkityksen minun kokemukseni on antanut eri tunteille,
termeille ja käsitteille. Ja mitä kokemuksia minulla on Pyhän Hengen kautta
Jumalasta ja siitä kuka hän on ja millä tavalla hän on minua lähestynyt.
Missään näistä ei ole mitään pahaa. Mielestäni metodistikirkko
sanoo rehellisesti sen mitä me kaikki teemme joka tapauksessa. Kukaan tässä
maailmassa ei vain lue Raamattua ja sitten tee mitä se sanoo, kaikki me
tulkitsemme sitä. Joten ollaan avoimia ja rehellisiä ja myönnetään että teemme
näin. Silloin keskustelukin toimii paljon paremmin ja voimme oppia paljon
enemmän siitä kuka Jumala on ja mitä hän meille sanassaan kertoo itsestään ja
maailmasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti