Ecuadorissa
esikouluun mennään neljävuotiaana, silloin aloitetaan kouluvelvollisuus tai
pakollinen koulussa istuminen.
Esikoulussa
istutaan paikoillaan, harjoitellaan kynän käyttöä, opetellaan vokaaleja ja
numerot yhdestä viiteen. Leikkimiselle on aikaa varattuna yksi puolentunnin
välitunti päivässä. Välitunnin aikana syödään myös eväät, joten leikkimiseen ei
lopulta jää paljoa aikaa.
Päiväkoti ei ole
pakollinen mutta ecuadorilainen äitiysloma on kolme kuukautta. Mikä tarkoittaa
että moni kolmekuukautinen vauva aloittaa silloin päiväkotielämänsä.
Kouluja on sekä
yksityisiä että valtion ylläpitämiä. Valtion kouluissa ei ole kuukausimaksuja
ja kirjat saa ilmaiseksi. Koulumateriaalit ja –puvut on kuitenkin vanhempien
ostettava. Koulupäivä alkaa esikoulussa yleensä kello 8, ensimmäisestä luokasta
lähtien oppilaat menevät kouluun kello 7 aamulla.
Päiväkodit aloittavat päivänsä yleensä myös
seitsemältä. Lapset saapuvat unisena paikalle, myöskin virallisiin päiväkodin
omiin koulupukuihin pukeutuneina. Pienten lasten päivä saattaa jatkua hyvinkin
myöhään, joissakin päiväkodeissa lapset lähtevät kotiin vasta kello kuusi
illalalla, tai myöhemmin.
Päiväkodit ovat
Ecuadorissa kaikki yksityisiä, rahaa tavoittelevia yrityksiä. Ne saattavat olla
suuria laitoksia joissa on satoja lapsia, tai pienempiä vain muutaman kymmenen
lapsen yksiköitä. Jokainen päiväkoti maksaa ja vanhemmat valitsevat päiväkodin
lapselleen maksukykynsä mukaan.
Joissakin
päiväkodeissa ollaan kielikylvyssä, käydään maatilalla tai vuoristokiipeillään.
Toisissa lapset istuvat päivän sisällä ja ainoa ulkoilumahdollisuus on pieni
sementillä päällystetty piha.
Henkilökunnan
taso vaihtelee huimasti. Nykyisen lainsäädännön mukaan päiväkodissa pitäisi
olla lastenpsykologi ja lastentarhanopettaja, aina tiettyä lapsimäärää kohden.
Käytännössä kalleimmissa päiväkodeissa löytyy lastenpsykologeja ja
lastentarhanopettajia lain määräämä määrä ja jopa enemmän, halvemmissa niitä on
hyvällä onnella yksi tai ei lainkaan.
Monesti
edullisten päiväkotien henkilökunta koostuu yhteisöäideistä, eli
kouluttamattomista naisista joilla on omia lapsia ja jotka sen tähden nähdään
päteviksi pitämään huolta myös toisten lapsista.
Yhteisöäidit
osaavat pukea lapset ja syöttää heidät. He osaavat myös valvoa kun lapset
leikkivät sisällä tai ulkona. Mutta heillä ei ole kykyä valvoa lapsen kehitystä
ja tukea sitä.
Joka vuosi
Quitoa, ja Ecuadoria, ravistelevat päiväkotiskandaalit. Lapsia pahoinpidellään
tai käytetään seksuaalisesti hyväksi. Vauvat kuolevat päiväkoteihin koska
heistä ei ole pidetty huolta. Tai käy ilmi että kaikki päiväkodin lapset on
huumattu opiaateilla päivän ajaksi jotta he nukkuisivat kiltisti eivätkä
häiritsisi henkilökuntaa.
Kukaan ei
oikeastaan valvo mitä päiväkodissa tapahtuu, jos lapsen vanhemmat eivät sitä
tee. Eikä kukaan arvosta päiväkodin henkilökunnan työtä. He saavat minimipalkan,
vähän päälle 320 euroa kuukaudessa. Monesti saman palkan saa, oli yhteisöäiti
tai yliopistosta valmistunut lastentarhanopettaja.
Opetusala on Ecuadorissa yksi vähiten arvostetuista aloista. Sitä opiskellaan
jos ei osaa mitään muuta. Ja tulokset ovat sen laatuisia.
Itse olen
opettaja, Ecuadorissa opiskellut. Kun poikani alkoi kasvaa, menin töihin
päiväkotiin jossa hän oli oppilaana. Kun hän lähti kouluun, tahdoimme miehini
kanssa mieluummin maksaa vähän enemmän jotta hän voisi olla turvallisesti
koulussa ja lisäksi oppisi jotakin. Kaikilla ei kuitenkaan ole tätä
mahdollisuutta.
Vuosien varrella
erityisopetuksessa työskennellessäni olen törmännyt liian suureen määrään
lapsia joita on pahoinpidelty tai hyväksikäytetty seksuaalisesti päiväkodissa
tai koulussa. Liian suuri määrä on jo yksi, mutta valitettavasti lapsia on
tullut huomattavasti enemmän vastaan.
Lisäksi olen työskennelly
aivan liian suuren lapsimäärän kanssa joka ei ole koulussa oppinut lukemaan tai
laskemaan, koska opettajaa ei ole ollut. Tai opettaja ei ole halunnut opettaa
kyseistä oppilasta tai opettajalla ei ole ollut aikaa koska luokkakoko on liian
suuri. Tai joskus jopa koska opettaja ei ole itse osannut.
Jos et mitään
muuta osaa, ainakin voit opiskella opettajaksi.
Ja tämä asenne
näkyy. Se näkyy lasten elämässä, se näkyy perheiden elämässä ja se näkyy koko
valtion elintasossa.
6,8%
ecuadorilaisista on täysin lukutaidottomia. 20,4% intiaaneista Ecuadorissa on
myöskin täysin lukutaidottomia. 9% ecuadorilaisista ei ole käynyt peruskoulua.
Ecuadorissa peruskoulu kestää kymmenen vuotta. Kaupungeissa peruskoulua käydään
täydet kymmenenvuottaa, maaseudulla peruskoulussa viivytään noin seitsemän
vuotta.
Opetuksen tasosta
ei kannata kauheasti puhua. Nyt opettajilta jo vaaditaan alemman asteen
yliopistotutkintoa. Silti käytännössä maaseudulla vielä moni opettaja on käynyt
vain opettajan ammattikoulun tai lukion.
Jos jollakin on arvoa,
niin lastenkehityksellä, siitä huolehtimisella ja sen takaamisella. Ja sen pitäisi
näkyä myös rahamääränä joka siihen laitetaan.
Totuus on että jos opetuksesta ja lasten kehityksestä ei makseta rahana, se maksu lähtee irti jollain muulla tavalla. Ja tuo toinen tapa voi olla yhteiskunnalle, perheille ja varsinkin lapsille itselleen paljon kalliimpi.
Tahdotaanko
Suomessa tulla samaan tilanteeseen kuin Ecuadorissa? Kuinka paljon Suomi on valmis maksamaan?
Olipa mielenkiintoista lukea kouluista ja päiväkodeista siellä Ecuadorissa.
VastaaPoistaKiitos!
PoistaOlenkin lukenut aikaisemmin Ecuadorin tilanteesta ja hiljaiseksi vetää. Tämä on skenaario mitä pelkään Suomessa tapahtuvaksi, kun kaikki yksityistetään ja kunnallisten päiväkodin työntekijöiden palkkoja poljetaan. Henkilökunta ei sitoudu ja päteviä ei ole tarjolla.
VastaaPoistaSama huoli minullekin on syntynyt nyt viimeaikojen keskustelua seuratessa. Tämä ei ole hyvä esimerkki, ei kannata kopioida.
PoistaHuh, huh! Mietteliääksi pistää minutkin. Samalla pallolla eletään, mutta niin eri todellisuuksissa.
VastaaPoistaNäin on. Ja ihan molemmissa päissä tekee hyvää tutustua siihen toiseen todellisuuteen.
PoistaVoi mahdoton! Neljävuotiaana kouluun kuullostaa niin kovin väärältä. Silloin pitäsi vielä leikkiä ja elää huoletonta elämää. -pitäisi.
VastaaPoistaNiinhän se on. Mutta toisaalta moni nelivuotias ei saa olla täällä lapsi kotonakaan kun pitää tehdä töitä, huolehtia kodista ja nuoremmista sisaruksista.
PoistaKyllä tuntuu hurjalta ja juurikin kaikki mikä kohdistuu lapsiin siellä. En tiedä pystyisinkö itse edes nielemään tuon kaiken. Saa olla onnellinen omien lapsien tämän hetkisestä tilanteesta.
VastaaPoistaOn hyvä muistaa miten hyvin moni asia on Suomessa ja taistella että ne asiat eivät katoaisi. Ecuadorissa on tarvetta paljoon työhön jotta lasten oikeudet toteutuisivat.
PoistaHuh! Hiljaiseksi kyllä vetää! mielenkiintoista luettavaa :)
VastaaPoistaKiitos!
PoistaTietysti Suomen tilanne on aika kaukana Ecuadorin tilanteesta, joten ihan sellaisenaan asioita ei varmaan voi vertailla. Suomessahan tätä nykyä on vähän ongelmana se, että vähänkään pienemmällä palkalla ihmiset eivät päädy tekemään töitä lainkaan, kun työttömyyskorvaus tai toimeentulotuki tai muut tuet antavat enemmän. Ja sitten tietysti päästään myös siihen, että jos vanhemmat ovat kotona, niin pitääkö lasten olla kokopäiväisesti hoidossa. Jossain sosiaalisissa tilanteissa varmaan hyvä asia - mutta ei siitä niin kauan aikaa ole, kun lapset, etenkin päiväkoti-ikäiset, enimmäkseen hoidettiin kotona.
VastaaPoistaToivottavasti tilanne ei mene samaan. Täällä tukien puute tarkoittaa sitä että hyvin pienet lapset tekevät jo työtä tai ovat vastuussa pienemmistä sisaruksistaan sillä aikaa kun vanhemmat lähtevät koko päiväksi töhin.
PoistaUutisissa on aina tapauksia missä lapset ovat kuolleet kotona tulipaloon koska vanhemmat ovat olleet töissä, ovi on ollut lukossa ja hyvin pieni lapsi on yrittänyt tehdä ruokaa kaasuhellalla pienemmille sisaruksilleen.
Tai tapauksia joissa pienet lapset on raiskattu tai ryöstetty koska vanhemmat ovat olleet töissä ja lapset yksin kotona ja heihin on päässyt helposti käsiksi.
Vasta oli iso uutinen kun taksi varastettiin ja siellä oli kaksi nukkuvaa lasta sisällä. Äiti oli jättänyt lapset nukkumaan veljensä taksiin sillä aikaa kun hän oli kadulla jalkapallostadionin ulkopuolella iltamyöhään myymässä karamelleja. Joku varasti taksin ja vei lapset mukanaan.
Kuulostaa tosi karulle tuo meininki siellä päin.
VastaaPoistaIhan käsittämättömän kuulostaa nuo lasten kohtelut ja hyväksikäytöt, hiljaseksi vetää..
Päiväkodin kuuluisi olla iloinen, mukava ja turvallinen paikka, jossa luodaan pohjaa taas tulevalle.
Tuo opetustaso ja ammattitaito paikallisilla on varmaan oma stoorinsa.
Olisi mielenkiintoista kuulla mimmonen sun työ opettajana siellä on, sulla on varmaan vähän erilaiset näkemykset / tekemisen meininki opetuksen suhteen?!
Yksi iso muutos mitä täällä on viimeiset kaksikymmentä vuotta taisteltu että saataisiin aikaan on se että lapsia ei saa tarkoituksella pahoinpidellä opetuksessa, sekä peruskoulussa että päivähoidossa. Aikasemmin sekä fyysinen että henkinen pahoinpitely kuuluivat opettajan kurinpidon arsenaaliin ja monelle vanhemmalle opettajalle tämä on ollut hyvin vaikea paikka eivätkä he ole pystyneet muuttamaan tapojaan. Toisaalta uusia opettajia ei kouluteta siitä miten oppilaiden mielenkiintoa voi pitää yllä tai miten heitä voi motivoida oppimaan joten oppislasryhmien hallinta on monelta opettajalta ihan hukassa. Sekään ei auta siihen että päiväkoti tai koulu olisi iloinen, mukava ja turvallinen paikka kuten sanoit.
PoistaTäytyy miettiä blogipostauksia opettajantyöstä. Siitä riittää kyllä kerrottavaa, kiitos ideasta :)
Ecuadorissa on yhdet maailman edistyneimmistä laeista, samoin perustuslaissa otetaan huomioon Mama Pacha, eli Äiti Maa. Mutta minkään toteutumista ei valvota. Valvontaelimiä on hyvin vähän, niihin ei laiteta rahaa ja se valvonta mitä on olemassa on valtavan korruptoitunutta.
VastaaPoistaRahaa laitetaan sinne mitä arvostetaan ja minkä koetaan olevan tärkeä. Valitettavasti politiikassa lapset eivät ole tärkeitä, eivätkä nuoretkaan. Sen saa nähdä ihan joka päivä.
Hui, kuinka kamala tilanne on sikäläisillä lapsilla :( Lapsuuden pitäisi olla huoletonta ja iloista, mutta ei oikein kuulosta siltä ecuadorilaisten lasten kohdalla, kun joutuvat olemaan puolet vuorokaudessa päiväkodissa, jonka työntekijät ovat epäpäteviä tai epämotivoituneita :(
VastaaPoistaTotta, tekemistä on vielä ja paljon. Ja tärkeää on että ihmiset ymmärtävät miten tärkeää koulutus ja lapsuusvuodet ovat.
PoistaVoi kuinka surullista! Mitä pitäisi tapahtua, että lasten arvo yhteiskunnalle ymmärrettäisiin siellä? Kiinnostava postaus, luen mielelläni lisää.
VastaaPoistaKiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta, tätä on surullista lukea, mutta tärkeää tietää ja kuulisin mielelläni lisää työstäsi. Kumpa siellä Ecuadorissa saataisiin muutosta aikaan, koulutus ja lasten tulevaisuus ovat niin arvokkaita asioita.
VastaaPoistaMielenkiintoinen postaus mutta hiljaiseksi veti! Todella karua, kun ajattelee, että nuorissa ja lapsissa on meidän tulevaisuus!
VastaaPoistaTämä oli kyllä aika hurjaa luettavaa, alkoi säälittää kovasti lapset siellä. Toivottavasti tulevaisuudessa sielläkin ymmärretään lapsuuden ja varhaiskasvatuksen arvo.
VastaaPoistaHuh huh. Hyvin kirjoitettu teksti ja todella pisti miettimään.
VastaaPoista