maanantai 16. marraskuuta 2020

Evankelikaali hermeneutiikka – Pyhän Hengen antama tulkinta vs. kirjoittajan intentio 1

Hermeneutiikka määritellään merkityksen lokuksen ja tulkintaperiaatteiden tutkimiseksi. Se koskee tulkinnan filosofiaa ja tiedettä. Kristitty kommentaattori sanoi kerran;

Hermeneutiikka on eräänlainen erotteluprosessi, tapoja kaivata Jumalaa ja Jumalan totuutta. Tutkimme sitä, mikä on loputonta ja ymmärtämiskykymme ulkopuolella, joten heuristisia työkaluja (kuten ideoiden kokeilu tai 'peukalon sääntöjen' käyttäminen) voidaan käyttää käytännössä sen elämiseen. Kuten muutkin havainnollisuuden muodot, hermeneutiikka on tehtävä, jota ei parasta tehdä yksin, vaan Hengen johtamalla yhteisöllä, joka elää ja hengittää tätä Raamatun sanaa.

Joten Raamatun hermeneutiikka käsittelee raamatullisen tekstin tulkinnan filosofiaa ja tiedettä teorioita, menetelmiä, periaatteita ja eksegeesiä käyttäen, kuten sen etymologia osoittaa. Siksi se sisältää kaikki välineet ja tekniikat, jotka muodostavat raamatun tulkinnan prosessin.[JS1] 

Hermeneutiikka tarkoittaa tekstien tulkintaa ja sisällön ymmärtämistä. Näin lyhyt määritelmä ei kuitenkaan selitä vielä kaikkea. Antiikin tekstien ja Raamatun tutkiminen ja tulkinta on humanistista tiedettä siinä mielessä, että siinä tarkastellaan ihmisen jättämiä jälkiä (merkkejä). Pyrkimyksenä on saada selville, mitä ja miksi ihmiset ovat muinoin yrittäneet merkinnöillään viestiä tai sanoa. Jokaisella ”jäljellä” on jokin merkitys, jonka tekijä on sille antanut. Tämän merkityksen esiin kaivaminen on vaikeata, koska länsimainen käsitys merkityksen synnystä ja uskonnollisten lauseiden todellisuudesta on muuttunut moneen kertaan etenkin eri filosofioidenja aatteiden vaikutuksesta kuluneiden vuosisatojen aikana.[JS2] 

Eksegetiikka (m.kreik. ἐξηγέομαι eksēgeomai "johdattaa", "selittää", "kuvata yksityiskohtaisesti") on teologian osa-alue, joka tutkii ja tulkitsee kriittisesti uskontojen pyhiä kirjoituksia. Yleensä sillä viitataan raamatunselitysoppiin, joka tutkii Raamatun alkutekstejä ja muita varhaisia juutalais-kristillisiä kirjoituksia. Nämä kirjoitukset on useimmiten kirjoitettu joko heprean, aramean, kreikan, syyrian, koptin tai latinan kielillä.

Usein ”hermeneutiikalla” viitataan pyhien kirjoitusten tulkintaan, jolloin hermeneutiikka liittyy läheisesti eksegetiikkaan. Muun muassa Rabbi Ishmael tulkitsi Tooran lakeja käyttäen kolmeatoista hermeneuttista periaatetta; hän käytti termiä ensimmäisten joukossa. Filosofinen hermeneutiikka voidaan nähdä raamatullisen hermeneutiikan perillisenä. Se tarjoaa erilaisille tulkintayrityksille teoreettisen pohjan. Näin filosofinen hermeneutiikka ja raamatullinen hermeneutiikka voidaan nähdä toisiaan tukevina.

On hyvin tunnettua, että historiallis-kriittisen paradigman puitteissa hermeneutiikka on ollut lähinnä kirosana. Pohjoismaissa kulkevan tarinan mukaaneräs teologi lausui aiheesta keskusteltaessa legendaariset sanat: kun kuulen sanan hermeneutiikka, poistan varmistimen aseestani. Tästä herkullisesta asenteesta huolimatta tulkintaa koskevat kysymykset ovat aina olleet osa eksegetiikan harjoitusta. Ne ovat olleet ensinnäkin vahvoja uuskantilaisessa perinteessä, mutta Bultmannin jälkeinen eksistenssifilosofia nosti hermeneutiikan keskiöön aivan kuten suuntauksen avaintermikin toteaa: eksistentiaalinen interpretaatio. Nykyään ajatellaan, että hermeneutiikassa on monta osa-aluetta, kuten tiedonhankintaa, merkitysteoriaa, reseptiota, sekä aktualisointia ja adaptaatiota koskevat kysymykset.[JS3] 

Exegesis on tekstin tulkinta analysoimalla sen sisältöä perusteellisesti sen merkityksen selventämiseksi. Päätehtävämme eksegeesissä on löytää tietyn tekstin alkuperäinen, tarkoitettu tarkoitus huolellisella, systemaattisella tutkimuksella. Kyseessä on tekstin tutkimisprosessi selvittääkseen, mitä sen ensimmäiset lukijat olisivat ymmärtäneet sen tarkoittavan.

Edellä olevan lausunnon perusteella emme voi olla yhtä mieltä tutkijoiden kanssa, joiden mukaan eksegeesi on pyrkimys palata historiaan alkuperäiselle kirjoittajalle ja yleisölle. Siksi onnistuneen eksegeesin suorittamiseksi henkilön on käytettävä kielioppisia, leksikografisia ja rakenteellisia työkaluja löytääkseen kirjoittajan alkuperäisen tarkoituksen tietyssä tekstissä. Siksi henkilöllä on oltava hyvä käännös, hyvä Raamatun sanakirja ja hyvät kommentit hyvän eksegeettisen työn suorittamiseksi.

Tärkein asia, jonka ihminen pitäisi tehdä eksegeesissä, on määrittää kirjoittajan alkuperäinen viesti ymmärtääksesi Jumalan sanaa nykyaikaisessa kontekstissamme, toisin sanoen hänen on ensin ymmärrettävä Jumalan sana sen muinaisessa yhteydessä.[JS4] 

 


 [JS1]svcministry.org; Mitä eroa eksegeesillä ja hermeneutiikalla on?

 [JS2]Eskola Timo/STI; Mitä hermeneutiikka on ja miten se määritellään?

 [JS3]Eskola Timo/STI; Hermeneutiikan periaatteita -sarja; Hermeneutiikka Suomessa: arvio keskeisistä kirjoista

 [JS4]svcministry.org; Mitä eroa eksegeesillä ja hermeneutiikalla on?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti