maanantai 10. toukokuuta 2021

OLEN KRISTUKSESSA – MITÄ SE MINULLE MERKITSEE?


Sain juuri puhelinsoiton että isäni päälle oli kaatunut puu kun hän oli metsässä kaatamassa niitä polttopuiksi. Hänet oli viety sairaalaan ambulanssilla ja tuloksena oli onneksi vain murtunut jalka ja hyvin näyttäviä mustelmia selässä. Poikani on myös sairaalassa, hän on pitkään kärsinyt masennuksesta ja ahdistuksesta joita koronapandemia ja hänen sairastamansa epilepsia pahentavat.

Tiedän että isäni ja poikani ovat Jumalan kämmenellä, hänen vallassaan on koko maailmankaikkeus ja meidän kaikkien elämämme. Me olemme Kristuksessa, me olemme turvassa koska olemme hänen omiaan.

Tämä ei tarkoita ruumiillista turvaa, kuten sain jälleen kokea. Moni hyvin läheinen ja rakas ihminen on menettänyt elämänsä pandemian aikana ja sen tähden. Elämän kovia lyöntejä ei voi paeta mutta en voi kohdata yhdessä Jumalan kanssa. Vaikka mikään ei näytä muuttuvan kun meistä tulee Jumalan omia, kun saamme olla Kristuksessa, kaikki muuttuu. Meidän sisimpämme muuttuu ja meidän tulevaisuutemme muuttuu, se mitä varten elämämme muuttuu ja mihin olemme menossa.


Meidän koko oma maailmamme muuttuu koska enää elämäämme ei hallitse ruumiin himot ja halut, eivätkä mielen muutokset tai ajatusten mielihalut, ei ylpeytemme eikä yksinäisyytemme, ei tyhjyyden tunne eikä etsintä täyttää se tyhjyys sisällämme, koska se on jo täytetty.

Ennen minä vaelsin maailman menon mukaan, pahan tahdon mukaan joka vei minut yhdestä tyhjästä himosta toiseen. Silloin nuo halut tuntuivat valtavan tärkeiltä, maailman tärkeimmiltä asioilta. Minun oli saatava itselleni mitä silmäni näkivät, mitä korvani kuulivat ja mitä ruumiini kaipasi. Kuitenkin kun saavutin haluni kohteen sillä ei lopulta ollut merkitystä, jäin aivan yhtä tyhjäksi.

Mutta Jumala rakasti minua, hän rakasti minua ensin ja etsi minut tyhjyyden keskeltä. Hänen rakkautensa tähden minä saatoin rakastaa ja löytää hänet. Hän teki minut, joka olin kuollut rikoksiini, joka elin janoisena erämään keskellä ja nälkäisenä ilman ymmärrystä mistä löytää tyydytystä tarpeiseeni, hän teki minut eläväksi.


Hän vapautti minut ja rakasti minua. Armosta minut on pelastattu ja armosta minua on rakastettu. Ja hän rakastaa minua edelleen. Saan olla Kaikkivaltiaan varjossa ja hän on minun linnani ja turvapaikkani. Hänen lähellään tahdon aina olla, hänen suojassaan olen turvassa. Hänen kanssaan sydämeni saa rauhan, myös pandemian ja elämän kolhujen keskellä.

Jumala on asettanut minut, minut joka ei sitä mitenkään ansaitse, taivaisiin Kristuksen kanssa. Kristuksessa minä olen Jumalan lapsi, hänen omansa, hänen tunnustettu perillisensä, kallisarvoinen ja rakastettu, suojattu ja turvattu.

Minun ei tarvitse pelätä yön kauhuja eikä kulkutautia. Mikään ei voi horjuttaa rauhaani kun olen Kristuksessa. Voin asustaa aina hänen suojaamanaan ja olla turvassa. Pelko pakenee pois ja sydämeni saa rauhan. Jumalan oma käsi suojelee minua, minua joka ei ansaitse edes nähdä Jumalaa, minua joka hänen rakkautensa tähden on saanut suurimman kunnian ja jota rakastetaan joka hetki, ihmeellisellä ja valtavalla tavalla.

Minua ei koskaan jätetä yksin koska minut on pelastettu armossa jotta Jumala voisi osoittaa minulle ylenpalttista siunausta ja armonsa runsautta. Koska hänellä on hyvyyttä minua kohtaan Jeesuksessa Kristuksessa.

Mihin muualle minä voisin mennä? Missä voisin olla? Kaikkialla ympärilläni on vain kipua, pelkoa ja tuskaa. Vain Jumalan kanssa voin olla rauhassa ja saan olla turvassa, vain hänen kanssaan voin olla onnellinen saan elää hänen siunauksessaan. Vain Kristuksessa voin kokea hänen läsnäolonsa.

Minut on pelastettu armosta, uskon kautta. Minulla ei ole mitään kerskattavaa, en voi kehua millään tavalla itsessäni koska kaikki mitä minulla on, on lahjaa Jumalalta ja kaikki mitä olen tehnyt yksin on vain tuottanut kipua minulle itselleni ja toisille. Jumalaan verrattuna minun tekoni eivät ole mitään, hänen rakkautensa on lahja, valtava lahja, suunnaton armo jota en voi ymmärtää. Ja voin vain kiittää ja antaa takaisin, edes tuhat vuotta eivät ole tarpeeksi jotta voisin korvata hänelle kaiken sen mitä hän on tehnyt puolestani. Ikuisuuskaan ei riitä kiittämään häntä hänen armostaan ja rakkaudestaan.

Silti minut on valmistettu hyviin tekoihin ja luotu Kristuksessa jotta voisin vaeltaa Jumalan minulle edeltäpäin valmistamissa hyvissä töissä. Miten suuri onni ja ilo tämä on, että saan tehdä mitä hän tahtoo, sitä mitä hän on etukäteen minua varten valmistanut ja toteuttaa itseäni kuten hän vain minut tietää.

En voi ymmärtää tätä lahjaa tai hänen valtavaa rakkauttaan. Tiedän vain että ilman Jumalaa en enää jaksaisi. Maailma on liian suuri ja armoton ja elämän aiheuttamat kivut liian syviä. Ilman häntä ei ole mitään, Kristuksessa minulla on kaikki.

 



  Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne, joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa, joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin; mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut, on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa - armosta te olette pelastetut - ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa, osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa. Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja - ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.

Ef. 2:1-10

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti