torstai 16. syyskuuta 2021

Ajatuksia sateenkaaren alla


Mitä sateenkaari tarkoittaa? Mitä Jumala on luvannut meille? Ovatko hänen lupauksensa totta, tänään, meidän kaikkien elämässämme?

Ja Jumala puhui Nooalle ja hänen pojillensa, jotka olivat hänen kanssansa, sanoen:  "Katso, minä teen liiton teidän ja teidän jälkeläistenne kanssa ja kaikkien elävien olentojen kanssa, jotka luonanne ovat, lintujen, karjaeläinten ja kaikkien metsäeläinten kanssa, jotka luonanne ovat, kaikkien kanssa, jotka arkista lähtivät, kaikkien maan eläinten kanssa. Minä teen liiton teidän kanssanne: ei koskaan enää pidä kaikkea lihaa hukutettaman vedenpaisumuksella, eikä vedenpaisumus koskaan enää maata turmele."
1 Moos 9:8-11

Jumala teki liiton Nooan, hänen poikiensa kanssa ja heidän jälkeläistensä kanssa. Mutta tämä liitto pitää sisällään myös kaikki elävät olennot jotka Jumala on luonut. Jumala on tehnyt liittonsa lintujen, lampaiden, koirien ja kissojen kanssa sekä kaikkien hänen luomiensa elävien olentojen kanssa.


Me olemme Jumalan kuva tässä maailmassa. Meidät on laitettu tänne heijastamaan hänen luontoaan, sitä kuka hän on. Meidät on tehty rakastamaan maailmaa ja hänen luotujaan kuten Jumala rakastaa niitä. Ja Jumala on tehnyt liiton kaikkien hänen luomiensa elävien olentojen kanssa. Jumala on luvannut pitää huolta jokaisesta hänen luomastaan olennosta ja tämä vastuu on annettu hänen käsilleen, jaloilleen, silmilleen ja korvilleen täällä maan päällä, meille ihmisille jotka uskomme häneen. Meille on annettu vastuu pitää huoli kaikista elävistä olennoista jotka Jumala on luonut.

Minulle tämä on tuonut paljon huolta. Mitä se tarkoittaa omassa elämässäni? Aikaisemmin samassa luvussa Jumala antaa luvan syödä hänen luomiaan eläimiä. Mutta tarkoittaako se että voin jatkossakin mennä markettiin ja ostaa huoletta broilerin tai jauhelihaa? Onko minulla vastuu siitä miten nämä eläimet on kasvatettu ja miten niitä on kohdeltu? Onko minulla vastuuta siitä että niillä on ollut hyvä elämä ja kuolemassaan ne eivät ole kärsineet? Ja jos en voi varmistaa tätä, voinko silti syödä niiden lihaa huoletta?

Minulle tämä on tarkoittanut että olen alkanut etsiä tuottajia jotka pitävät parempaa huolta eläimistään. Pienempiä tiloja ja vastuullisia kasvattajia, paikkoja joissa eläimet elävät eläimellistä elämää, kuten Jumala on niiden tarkoittavan elävän.


Ja Jumala sanoi: "Tämä on sen liiton merkki, jonka minä ikuisiksi ajoiksi teen itseni ja teidän ja kaikkien elävien olentojen välillä, jotka teidän luonanne ovat: minä panen kaareni pilviin, ja se on oleva liiton merkkinä minun ja maan välillä. Ja kun minä kokoan pilviä maan päälle ja kaari näkyy pilvissä, muistan minä liittoni, joka on minun ja teidän ja kaikkien elävien olentojen, kaiken lihan välillä, eikä vesi enää paisu tulvaksi hävittämään kaikkea lihaa. Niin kaari on oleva pilvissä, ja minä katselen sitä muistaakseni iankaikkista liittoa Jumalan ja kaikkien elävien olentojen, kaiken lihan välillä, joka maan päällä on." Ja Jumala sanoi Nooalle: "Tämä on sen liiton merkki, jonka minä olen tehnyt itseni ja kaiken lihan välillä, joka maan päällä on".
1 Moos 9:12-17

Kuinka monta kertaa Jumala toistaa sen että liitto on tehty kaikkien elävien olentojen välillä, kaiken lihan välillä, joka maan päällä on. Tässä jaejaksossa se toistuu neljä kertaa mutta Jumala sanoo saman myös edellisessä jaejaksossa. Jumalan lupaus pitää huolta ihmisistä ja olla tuhoamatta häntä on tiukasti sidottu kaikkiin muihin eläviin olentoihin. Jumala tekee lupauksen yhtälailla jäniksille ja karhuille kuin ihmiselle, sioille ja hevosille sekä kottaraisille ja merikotkille.


Jumala, auta minua muistamaan että Sinä et luonut maailmaa vain ihmisille vaan Sinä loit ihmiset pitämään huolta maailmasta ja sinun luoduistasi. Anna minun olla Sinun kuvasi sinun luotujesi, kaikkien elävien olentojen keskellä, ja rakastaa niitä Sinun rakkaudellasi. Anna minun nähdä ne kuin Sinä ne näet ja olla todistajana siitä liitosta jonka Sinä teit ihmisten, Sinun seuraajiesi kanssa, ja kaikkien luotujesi kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti