torstai 9. syyskuuta 2021

Ajatuksia alttarin äärellä vedenpaisumuksen jälkeen


Ketä Jumalan lupaukset koskevat? Ovatko ne vain meille, ihmisille, vai onko Jumala tehnyt lupauksia muillekin luoduilleen? Rakastaako Jumala ihmisiä ja unohtaako hän muut luotunsa? Mitä se tarkoittaa että Jumala rakastaa maata ja luotujaan ja antaa myös niille lupauksensa?

Ja Nooa rakensi alttarin Herralle ja otti kaikkia puhtaita karjaeläimiä ja kaikkia puhtaita lintuja ja uhrasi polttouhreja alttarilla. Ja Herra tunsi suloisen tuoksun ja sanoi sydämessänsä: "En minä koskaan enää kiroa maata ihmisen tähden; sillä ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka. Enkä minä koskaan enää tuhoa kaikkea, mikä elää, niinkuin nyt olen tehnyt. Niin kauan kuin maa pysyy, ei lakkaa kylväminen eikä leikkaaminen, ei vilu eikä helle, ei kesä eikä talvi, ei päivä eikä yö."
1 Moos 8:20-22

Jumala on luvannut että ei enää koskaan kiroa maata ihmisen tähden. Mutta hän myös tunnistaa että ihmisen, meidän, sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka. Me olemme osa syntiä, synti on meissä, syntiinlankeamus erotti meidät Jumalasta ja siitä miksi hän oli meidät tarkoittanut ja nyt me olemme vääristyneitä ja pahoja.


Jumala myös päätti ettei hän enää koskaan tuhua kaikkea mikä elää. Selvästi hän rakastaa luomaansa maailma ja olentoja jotka elävät siinä. Hänen lupauksensa ei ole vain ihmisille vaan maalle ja kaikelle joka siinä elää. Jumalan kävi sääli luomiaan ja hän ei tahdo enää tuhota niitä.

Mitä tämä tarkoittaa meille ihmisille? Jumala loi meidät olemaan hänen kuvansa ja nyt me olemme pahoja. Miten me voimme muuttaa tämän tilanteen? Tai voimmeko me? Jumala loi meidät myös hallitsemaan ja pitämään huolta hänen luomastaan maailmasta ja kaikistä hänen luoduistaan. Olemmeko me ollenkaan onnistuneet tässä?

Kun katson maailmaa ja mitä me ihmiset olemme tehneet, en voi muuta kuin yhtyä Jumalan sanoihin. Ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka. Me olemme täyttäneet maailman väkivallalla ja tuholla. Olemme tappaneet, kiduttaneet, hyväksikäyttäneet ja tuhonneet hänen luotujaan ja teemme sitä jatkuvasti joka päivä. Onko meillä mitään toivoa?


Ja Jumala siunasi Nooan ja hänen poikansa ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa. Ja peljätkööt ja vaviskoot teitä kaikki eläimet maan päällä ja kaikki taivaan linnut ja kaikki, jotka maassa matelevat, ja kaikki meren kalat; ne olkoot teidän valtaanne annetut. Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille ravinnoksi; niinkuin minä olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin minä annan teille myös tämän kaiken. Älkää vain syökö lihaa, jossa sen sielu, sen veri, vielä on.
1 Moos 9:1-4

Tämä on ensimmäinen hetki Raamatussa kun Jumala antaa ihmisille luvan syödä luomiensa eläinten lihaa. Ainoa varoitus on laskea veri ensin ulos eikä syödä lihaa verisenä kun siinä on vielä sielu paikalla. Meidän tulee kunnioittaa Jumalan luomien eläinten elämää ja kohdella niitä sillä arvostuksella jonka ne ansaitsevat Jumalan luotuina, samoin kuin kasvit ja koko muu maailma.

Jumala siunasi myös Nooan ja hänen poikansa. Nämä harvat uskolliset ja tottelevaiset saivat Jumalalta siunauksen ja käskyn olla hedelmälliset ja täyttää koko maailma. Samoin kuin meidän tulee pelätä Jumalaa, nyt luotujen tulee pelätä Jumalan kuvaa maailmassa.


Miten minä osoitan uskoni ja tottelevaisuuteni ja heijastan Jumalan kuvaa maailmaan? Olenko sen arvoinen että eläimet ja Jumalan luodut pelkäävät minua ja vapisevat edessäni? Onko minussa jäljellä jotakin Jumalan yliluonnollisesta luonnosta ja luonteesta? 

Osoittaako minun käyttäytymiseni Jumalan luomia olentoja ja maailmaa kohtaa Jumalan luontoa ja luonnetta? Olenkö minä hyvä ja rakastava kuin hän vai käytänkö minä tätä maailmaa ja kaikkea Jumalan luomaa hyväkseni omiin tarkoituksiini, antamatta hänelle kunniaa ja kiitosta?


Jumala anna minun heijastaa sinun rakkauttasi ja luonnettasi ympärilleni, ei vain niiden ihmisten elämään jotka kohtaan vaan myös sinun luomaasi maata ja muita luotuja kohtaan. On helppo valita kenestä minä välitän mutta Sinä rakastat kaikkia ja kaikkea. Kaikki on Sinulle tärkeää koska Sinä olet sen luonut. Anna minun olla Sinun kuvasti täällä maan päällä myös siinä miten kohtelen kaikkea Sinun luomaasi ja anna minun sydämeeni Sinun rakkautesi Sinun luomistyötäsi kohtaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti