torstai 23. syyskuuta 2021

Ajatuksia Baabelin tornin juurella


Eikö olisikin hienoa olla oma jumalasi? Yhtä mahtava ja voimakas kuin meidän Luojamme? Tehdä omat päätökset ja säännöt ja noudattaa niitä oman tahtosi mukaan? Yltää taivaaseen ja istua siellä ja hallita ja tuomita kaikkea kuten sinä itse näet parhaaksi? Olla oman itsesi herra ja kuningas, ei kenenkään muun vallan alla?

Ja he sanoivat: "Tulkaa, rakentakaamme itsellemme kaupunki ja torni, jonka huippu ulottuu taivaaseen, ja tehkäämme itsellemme nimi, ettemme hajaantuisi yli kaiken maan".
1 Moos 11:4

Minulle tulee ensimmäiseksi mieleen että taivas olisi aika täynnä kun kaikki nämä pikkuiset jumalat istuisivat siellä valtaistuimillaan ja määräilisivät kaikkea alapuolellaan olevaa. Seuraava ajatukseni on että tuloksena olisi varmasti aikamoinen kaaos täällä maan päällä. Ja sen jälkeen valtavat taistelut eri jumalien välillä kun nämä vaatisivat toisia kunnioittamaan heidän tahtoaan ja päätöksiään.


Eikö tämä ole aika hyvä kuva ihmiskunnan historiasta? Tärkeät miehet ja naiset kiipeävät korkeammalle, astuvat toistensa päälle, tallaavat muita jalkojensa alle, taistellessaan kaikkein korkeimmasta paikasta. Ja sitten he käskevät muita mielensä mukaan ja taistelevat toisia ylhäälle nousseita vastaan, ajaen toiset ihmiset kuolemaan ja tuhoon, samoin kuin maailman ympärillään ja alapuolellaan.

Tehkäämme itsellemme nimi. Kansakunnan nimi, valtion nimi, ihmisryhmän nimi, ihmisen nimi, nimi yli muiden joka on heitä hallitseva. Näyttäkäämme muille että me yllämme taivaaseen saakka, että me olemme heidän yläpuolellaan, että me olemme tärkeämpiä kuin kukaan muu, että minä olen kaikkein tärkein ja kaikkien muiden yläpuolella.

Minä olen muiden yläpuolella Facebookissa keskustellessani. Minä olen muiden yläpuolella työpaikallani. Minä olen muiden yläpuolella autoa ajaessani. Minä olen muiden yläpuolella kaikessa jonka teen, sanon tai kirjoitan. Minä olen tehnyt itselleni nimen ja minut tunnetaan yli kaiken maan.


Kuinka moni meistä elää tällä tavalla? Kuinka monesti me eksymme elämään tällä tavalla vaikka emme tahtoisi? Kuinka helppo on olla ylpeä ja kuinka vaikeaa onkaan todellinen nöyryys?

Niin Herra astui alas katsomaan kaupunkia ja tornia, jonka ihmislapset olivat rakentaneet. Ja Herra sanoi: "Katso, he ovat yksi kansa, ja heillä kaikilla on yksi kieli, ja tämä on heidän ensimmäinen yrityksensä. Ja nyt ei heille ole mahdotonta mikään, mitä aikovatkin tehdä. Tulkaa, astukaamme alas ja sekoittakaamme siellä heidän kielensä, niin ettei toinen ymmärrä toisen kieltä." Ja niin Herra hajotti heidät sieltä yli kaiken maan, niin että he lakkasivat kaupunkia rakentamasta. Siitä tuli sen nimeksi Baabel, koska Herra siellä sekoitti kaiken maan kielen; ja sieltä Herra hajotti heidät yli kaiken maan.
1 Moos 11:5-9

Mutta vaikka torni ylettyy taivaaseen saakka, riippumatta siitä kuinka korkealla kiipeämme ja kurkotamme. Jumala on aina meidän yläpuolellamme. Hän astuu sivuun, meidän aistiemme ulkopuolelle, ulos meidän maailmastamme. Hänen paikkansa on aina kaikkein korkeimmalla, hän on kunnioitettu, kaikkivaltias, kaikkein suurin ja korkein.


Hän näkee meidät ja voi astua alas meidän luoksemme, mutta me pääsemme hänen luokseen vain jos hän kutsuu meidät vierelleen. Ja hän on ulkona meidän laatikostamme, meidän maailmastamme ja meidän olemassaolomme rajoista. Hän on niiden kaikkien yläpuolella ja kun me yritämme omilla keinoillamme kiivetä hänen luokseen, hän astuu alas ja tekee suunnitelmamme tyhjäksi.

Armossaan hän ei tuhoa meitä, kuten hän on luvannut. Hän teki liiton kaiken luomansa kanssa, kaiken elävän kanssa, ettei enää tuhoaisi maailmaa. Mutta Jumalalla ei ole vain yhtä korttia, hänellä ei ole vain yhtä tapaa käsitellä meitä. Hänen ymmärryksensä on meidän omamme yläpuolella ja Baabelissa hän päätti hajoittaa ihmiset yli kaiken maan ja sekoittaa kaiken maan kielen.

Enää ihmiset eivät olleet yksi ainoa yhtenäinen ryhmä vaan me jakaannuimme eri kieliryhmiin ja kulttuureihin. Mutta jokainen näistä on Jumalan luoma ja hänelle rakas. Vaikka yksi, Israelin kansa, onkin hänelle kaikkein rakkain. Ja me hänen adoptoinu lapsinaan, saamme olla osa hänen valittua kansaansa.


Jumala, auta minua ymmärtämään kuka minä olen ja kuka Sinä olet. Anna minulle todellista nöyryyttä ja terve kuva itsestäni ja kyvyistäni ja mahdollisuuksistani. Anna minun keskittyä Sinun lahjojesi käyttämiseen tavalla johon Sinä ne tarkoitit. Anna minun sydämeeni ilo siitä että saan elää Sinun luomakuntasi keskellä ja täytä kaipaukseni päästä yhtänä päivänä Sinun luoksesi, Sinun tahtomanasi aikana ja tavalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti