Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä. Room 14:1 |
Miten lähellä sielunhoito ja synnintunnustus ovat toisiaan
ja miten lähellä niiden tulisi olla? Voiko sielunhoidossa tunnustaa syntejä ja
voiko sielunhoitaja julistaa niitä anteeksiannetuiksi ja -saaduiksi?
Kristillinen sielunhoito on kaikkea sellaista keskusteluapua
jossa tunnustetaan Raamatun kolmiyhteinen Jumala ja pyritään hänen sanansa
valossa ja häneltä apua pyytäen auttamaan ihmisiä heidän hädässään. Kristillisessä
sielunhoidossa tulee tunnustaa synnin todellisuus ja anteeksiantamuksen
mahdollisuus. Sielunhoitaja ei voi olla rukoilematta ja olematta yhteydessä
Jumalaan, ihan koko ajan. Jumala on sielunhoidossa koko ajan taustalla, vaikka
puheenaihe olisikin muualla.
Sielunhoidossa Kristus on läsnä. Siinä saa tulla syntisen
sielunhoitajan luokse syntinen ihmisen. Perustana Raamattu tuo sielunhoitoon
turvaa, siinä meillä on sanat valmiina ja ei tarvitse omia hauraita sanoja
etsiä ja tarjota niitä. Meidän tulee myös olla valmiina vastaamaan kysymyksiin
uskosta ja siihen että ihmiset ottavat Jumalan ja Jeesuksen sekä Raamatun puheenaiheena
esille. Pyhä Henki toimii ihmisen sydämessä ja elämässä, Jumalan voimasta ja
meidän rukouksiemme kautta.
Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä. 1 Joh 4:19 |
Kun teemme sielunhoitoa, laitamme käytäntöön meidän sisäisen
teologiamme, oman käsityksemme Jumalasta, siitä kuka hän on, mitä hän tahtoo
ihmiskunnalle tehdä ja miksi hän on luonut meidät. Sielunhoitajina heijastamme
Jumalaa asiakkaan elämään ja meissä hän näkee ehkä ainoan elämänsä aikana
lukemansa evankeliumin.
Sielunhoidon tehtävä on ohjalta ihmisiä Jumalan luo ja
aitoon lähimmäisyyteen. Sielunhoito ei kuitenkaan rajoitu vain ihmisen
hengelliseen puoleen vaan siinä hoidetaan ihmistä kokonaisvaltaisesti. Kristilliseksi
sielunhoidon tekee se että siinä haetaan apua myös Jumalan sanasta, rukouksesta
ja ripistä.
Entä kun kannetaan syyllisyyttä johon synnintunnustus ei
auta? Synnintunnustus vapauttaa synnistä jonka on tehnyt mutta kun ihminen
kantaa syyllisyyttä synneistä joita hän ei ole tehnyt tai jotka on jopa hänelle
tehty, mitä silloin voi tehdä?
Miksi ihmeessä ihmisen pitäisi antaa anteeksi?
Psykoterapiassa anteeksiantamiselle ei ole perustaa muuta kuin että siinä voi
olla jotain hyvää koska viha ja katkeruus tuhoavat. Uskolla on eheyttävä vaikutus
ja vain usko voi vastata kysymykseen elämän tarkoituksesta. Erityisesti
syyllisyyden kysymykseen tarvitaan kristillistä sanomaa ja sielunhoitoa.
Kantakaa toistenne taakkoja, niin te toteutatte Kristuksen lain. Gal 6:2 |
Psykoterapiasta tulee sielunhoitoa vain jos Jumalan, synnin
ja anteeksiantamuksen todellisuus otetaan huomioon ja vain jos autettavaa
pyritään auttamaan kohtaamaan ongelmansa ja saamaan niihin apua Jumalan sanan
avulla ja sen viitoittamalla tiellä. Se ei merkitse että kristillisessä
sielunhoidossa olisi pakonomaisesti toistettava raamatunlauseita mutta ilman
Jumalan sanan tuomaa valoa ja apua meidän keskustelumme ei kanna kristillistä
sisältöä.
Jos emme tietoisesti kerro evankeliumia ja puhu Jumalasta
sekä julista hänen sanaansa sielunhoidon aikana, se jää helposti pois tai
piiloutuu niin että asiakas ei välttämättä edes tajua saavansa kristillistä
sielunhoitoa. Samalla sielunhoitaja eksyy helposti pelkäksi terapeutiksi ja
yrittää auttaa omilla inhimillisillä voimillaan ja teorioillaan.
Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen." Luukas 5:31-32 |
Sielunhoitajan työ ei ole luokitella ihmisiä kristittyihin
ja ei kristittyihin tai uskoviin ja ei uskoviin, saati pelastettuihin ja
kadotukseen meneviin. Meidän tulee pitää ovea avoinna kaikille, sekä
kirjaimellisesti että kuvainnollisesti sanottuna. Voimme luottaa siihen että
Jumala tietää kuka on hänen omansa ja se sana jonka ihmisille lausumme, tai
rukous jonka rukoilemme heidän puolestaan, ei mene hukkaan.
Syyllisyydestä vapautuminen tapahtuu Jumalan edessä ja Jumala lopulta sen antaa. Jumala voi vapauttaa ihmisen syyllisyydestä, sekä terveestä syyllisyydestä että epäterveellisestä. Molempiin tarvitaan Kristuksen sovitustyötä ja armoa, jonka sielunhoitoprosessi voi tuoda ihmiselle.
Jumala ensin , sitten vasta pihkuinen ihminen !!!
VastaaPoistaKiitos hyvästä pohdiskelustasi
VastaaPoistaItse olen huomannut omassa sielunhoidossani, että sekä psykologinen ja terapauttinen että teologinen ja raamatullinen asioihin paneutuminen on auttanut tukemaan ihmisiä heidän ongelmissaan.
Menestystä työssäsi lähimmäisten tukemisessa ja rohkaisemisessa!
Kiitos! Kyllä, monenlainen tieto ja niiden yhdessä soveltaminen antavat uusia näkökulmia. Tiede on hyvä renki sielunhoidossa myös.
Poista