Raamatun lukeminen Jumalan sanana tarkoittaa sen kutsun
hyväksymistä ja kulkemista muinaisten pyhiinvaeltajien kanssa. Se tarkoittaa
kamppailua matkansa kuoppien ja mustelmien, aukkojen ja kolhujen, laaksojen ja
tasangoiden kanssa. Ja samalla se tarkoittaa, että näemme heijastuksen omasta
matkastamme.
Kun valitsemme tämän vaarallisen tien, emme enää pysy
sellaisina kuin olemme. Muutumme parempaan suuntaan. Kasvamme ja löydämme
syvemmän uskon ja syvemmän Jumalan tässä prosessissa. Se on kutsu jonka Jumala
esittää meille pyhällä kirjallaan.
Raamatun lukeminen vastuullisesti ja kunnioittavasti
tarkoittaa nykyään sen oppimista, mitä muinaisille israelilaisille merkitsi
puhua Jumalasta heidän tavallaan. Se tarkoittaa myös sitä, ettei meidän
vieraita odotuksiamme työnnetä kauan sitten kirjoitettuihin teksteihin. Ja se tarkoittaa sen hyväksymistä että Raamatun kirjoittivat monet henkilöt, monina eri historiallisina aikoina ja kausina. Henkilöt jotka kuuluivat eri kulttuureihin ja puhuivat erilaisia kieliä.
Jos ymmärrämme tämän tosiasian ja otamme sen vakavasti, meillä on paremmat mahdollisuudet kunnioittaa näitä muinaisia ääniä. Ja kuulla, mitä heillä on sanottavana, sen sijaan, että tulkitsisimme sitä läpi aikamme ja kalkitsisimme yksityiskohdat, joista emme pidä tai ymmärrä. Tai lukiesamme keksimme selityksiä tekstin vierauden aiheuttaman stressimme lievittämiseksi.
Laki on kertomus Jumalan lupauksista, hänen vapautuksestaan,
liitoistaan ja käskyistä suhteessa Israelin kansaan. Voit lukea 5. Moos. 26:5-10
saadaksesi lyhyen yhteenvedon tarinan kokonaisuudesta.
Vaikka Laki sisältää yhtenäisen tarinan, joka keskittyy
Jumalan suunnitelmaan luoda itselleen kansa, laissa on myös monimutkainen
monimuotoisuus. Löydämme muinaisia Lähi-idän luomistarinoita, jotka
muistuttavat muita kertomuksia maailman muodostumisesta. Se sisältää
historiallisia kertomuksia nomadeista ja kuninkaista, erilaisia lakeja,
kansallisia liittoja ja jopa runoutta.
Vaikka lakia pidetään yleisesti "Mooseksen
kirjana" (Joosua 23:6; Esra 6:18; Nehemia 8:1; 13:1; Markus 12:26;
Apostolien teot 13:39). Ja jotain, jonka Mooses itse kirjoitti (2. Moos. 24:4;
5. Moos. 31:22; Markus 12:19; Luukas 20:28; Joh. 1:45). On kuitenkin mahdotonta että Mooses
todella kirjoitti aivan itse kaiken lain.
Ensinnäkin on vaikea kuvitella, että Mooses istuisi
kirjoittamaan kertomusta kuolemastaan ja hautaamisestaan 5. Mooseksenluvussa 34. Tai kuvaus itsestään nöyrimpänä miehenä maan päällä 4. Moos.12:3:ssa.
Tämä tarkoittaa sitä että laki on suullisen perinteen
tulos. Se on sekoitus heprealaisten kulttuurimuistia ja kansanperinnettä. Joka
lopulta sitoutui kirjoittamiseen. Ja sen on kirjoittanut todennäköisesti ylös joukko kirjureita, eri aikoina. Ja sitä on sen jälkeen editoitu useamman kerran.
Moosekselle annetaan muodostava rooli lain synnyssä. Sen jälkeen tapahtui, useiden vuosisatojen aikana, perinteiden ja tekstien siirtämisen, kasvun ja muokkaamisen aika. Esraan liittyvä pappiryhmä luultavasti saattoi työn päätökseen juuri
maanpaosta palattuaan.
On miellyttävää huomata, miten hyvin sinä olet ottanut opiksesi Pyhän kirjan kasvamisen Jumalan kansan keskuudessa. Mielestäni osaat kertoa tämän selkeästi ja ymmärrettävästi. Iloitsen että osaat johdattaa lukijasi kulkemaan yhdessä pyhän kansan seurassa rohkeasti tulevaisuutta kohti. Pyhiinvaellusta avoimin mielin ja kiitollisin kielin.
VastaaPoistaKiitos, nuo ovat asioita jotka tahdoin tuoda esille tekstissäni, tavalla joka on toivottavasti kunnioittava sekä Raamattua että toisia uskovia kohtaan.
Poista