torstai 24. helmikuuta 2022

ENKELI VIERAILEE MARIAN LUONA JA JULISTAA JEESUKSEN SYNTYMÄN - LUUKKAAN EVANKELIUMI 3 (osa 2)


Millä tavoin Sakariaksen ja Marian tarinat ovat samanlaisia ja miten ne eroavat toisistaan?

Marian kysymyksessä "kuinka tämä voi tapahtua?" on järkeä vain, jos hän ymmärtää, että lupaus on välitön raskaus eikä lupaus raskaudesta joka tapahtuu normaalilla tavalla avioliiton solmimisen jälkeen. Tämän asian suhteen Marian, kuten Sakariaan, on ymmärrettävästi vaikea uskoa enkelin sanomaan. Mutta toisin kuin Sakarias, hän ei pyydä merkkiä. Ja kun enkeli on selittänyt jumalallisen tarkoituksen, hän ei osoita vastahakoisuutta hyväksyä sitä (Luuk. 1:38). Kylän teini-ikäinen vastaa paremmin lupaukseen Jumalan yliluonnollisesta voimasta kuin Jerusalemin pappi.

Mariaa pidetään Luukkaan 1:45:ssä esimerkkinä uskosta. Kappale osoittaa hänen halukkuutensa uskoa mahdottomaan ja olla Jumalan käytettävissä huolimatta siitä mullistuksesta, jonka tämä aiheuttaa hänen elämässään. Tässä hän on esimerkki kaikille opetuslapsille. Jumalan lupauksiin voidaan luottaa, vaikka ne räjäyttävät reikiä ihmisen luonnollisiin odotuksiin.


Luukas puhuu usein ihmisten "täyttymisestä Pyhällä Hengellä" (jo Luukas 1:15). Mutta tämä melko erilainen ilmaisu ei puhu Marian hengellisestä tilasta, vaan keinoista, joilla hänen raskautensa saavutetaan. Vertaa Jumalan Hengen luovaa toimintaa ensimmäisen Mooseksen kirjan 1:2:ssa. Ilmaisun herkkyys tässä välttää karkean pakanallisen käsityksen jumalasta ihmisnaisen kanssa. Tämä on jumalallinen mysteeri. Näin sikiöitettu lapsi tulee olemaan "pyhä", puhtaasti ihmissukupolven normaalin mallin ulkopuolella.

Enkeli Gabriel vastaa, ettei mikään ole koskaan mahdotonta Jumalalle. (Luukas 1:37). Marian yksinkertainen hyväksyntä ei kata ainoastaan​​enkelin lupaaman "mahdottomuutta", vaan myös sen erityistehtävän henkilökohtaisen hinnan, johon hänet on kutsuttu. Matteus 1:18-19 antaa meille välähdyksen tuosta hinnasta suhteessa hänen välittömään tilanteeseensa Joosefin kanssa. 

Luukkaan mukaan Simeonin sanat jakeissa 2:34-35 osoittavat, että kustannukset eivät ole pienemmät kun hänen lapsensa on kasvanut. Toistaiseksi Maria luultavasti tiesi tästä vähän. Mutta jo hänen yksinkertainen halunsa luottaa Jumalaan tekee hänestä loistavan esimerkin uskosta (Luuk. 1:45).


Mikä on se poliittinen tai kuninkaallinen merkitys, jonka Luukas antaa tapahtumalle jakeissa 26-28? Mitä seurauksia Pyhän Hengen tulemisesta Marian ylle ja Korkeimman Jumalan voimasta hänen yllänsä on?

Sen lisäksi, että Jeesus syntyi kuningas Daavidin jälkeläiseksi, jälkeläiseksi josta tulee Daavidin kaltainen kuningas. Muita poliittisia viittauksia on tehty (Luuk. 1:32-33). Tämä tuleva kuningas olisi "Jumalan poika" (Psalmi 89:27).

Kuten suuri osa Uuden testamentin kielenkäyttöä Jeesuksesta, tämä väite on sekä teologinen että valtava poliittinen väite. Se oli teologista siinä mielessä, että Jeesus jollakin tavalla samaistuu Jumalaan ainutlaatuisella tavalla, jota ihmisten on silloin ja nyt vaikea käsittää ja uskoa. Ja se oli poliittinen, koska "jumalan poika" oli Ceasarille tuolloin yleisesti käytetty arvonimi.

Tässä sanotaan, että Jeesus on todellinen maailman hallitsija. Ei Ceasar. Eikä varmastikaan tämän päivän maailman voimat. Laita tämä kaikki yhteen. Vauvan merkitys, Jumalan voima ja haaste kaikille ihmisvaltakunnille. Me kaikki ymmärrämme, miksi tarina on niin räjähtävä.


Ehkä jotkut kiistat siitä, olisiko Maria voinut tulla raskaaksi Jeesuksen ilman ihmisisää, johtuuvat siitä, että syvällä sisimmässämme emme halua ajatella, että voisi olla kuningas, joka voisi väittää olevansa tällainen. Ja vaatia tällaista ehdotonta uskollisuutta. Miten ihmiset suhtautuvat nykyään käsitykseen, että on olemassa yksi, joka ansaitsee ehdottoman uskollisuutemme?

Jeesuksen neitseellinen sikiäminen ei ole yleinen teema Uudessa testamentissa. Luukas on kirjannut sen pikemminkin tosiasiaksi kuin teologiseksi argumentiksi sinänsä. Vaikka tietysti se sopii hyvin teologiaan Jeesuksesta, joka on sekä ihminen että jumalallinen. Tämän ihmeellisen tapahtuman läsnäolo evankeliumin alussa vastaa toista yhtä "mahdotonta" tapahtumaa evankeliumin lopussa, missä julmasti teloitettu mies nousi ylös kuolleista.

Luukkaan mukaan tämä poikkeuksellinen syntymä viittaa Jeesuksen rooliin kauan luvattuna Jumalan kansan vapauttajana, joka on itse "Jumala meidän kanssamme". Jumala tekee täällä jotain uutta ja yllättävää. Neitsyestä syntyminen on ainutlaatuinen ja ennennäkemätön Jumalan luova teko, joka tapahtuu Pyhän Hengen kautta.


Messiaan syntymää verrataan Aadamin luomiseen. Ilmoitus esittää Jeesuksen toisena Aadamina. Luukas jäljittää Jeesuksen sukulinjan Jumalan Poikana Aadamiin, "Jumalan pojaan" (Luuk. 3:38).

Alkukirkossa Maria tunnustettiin toisena Eevana, jonka halukas kuuliaisuus "Herran palvelijana" (Luuk. 1:38) kumoaa Eevan tottelemattomuuden. Varjostava Jumalan Henki, joka loi maailman kaaoksesta ja joka myöhemmin paikallisti Jumalan läsnäolon tabernaakkelissa, varjostaa Marian tuomaan esiin uuden Aadamin Jumalan kuvaksi. Uusi Aadam, joka on "pyhä, jota kutsutaan Jumalan Pojaksi" (Luuk. 1:35).

Etenkin kirkkoisät ymmärsivät, että kun Jumala inkarnoi Poikansa, ei Elisabetin papilliseen kohtuun, vaan Marian tavalliseen ihmisen kohtuun, Jumala "muovaa uudelleen koko ihmissuvun" ja tarjosi sille pelastajan.

Jeesuksen tarina perustuu perinteisiin Vanhan testamentin lupauksiin tulevasta Messiasta. Mutta nuo lupaukset täyttyivät uusilla ja yllättävillä tavoilla. Ajattele jotakin, johon Jumala on kutsunut sinut, kenties tehtävää tai roolia viime vuosina. Miten vastasit, enemmän kuin Sakarias vai enemmän kuin Maria?




1 kommentti: