Kun avaamme Raamatun ja luemme sitä, salakuuntelemme
muinaista hengellistä keskustelua ja matkaa. Tuo matka on tallennettu yli
tuhannen vuoden ajanjaksolla. Sen ovat tehneet monet eri kirjailijat, joilla
oli erilaisia persoonallisuuksia. Raamatun kirjat ja kertomukset on kirjoitettu
eri aikoina, eri olosuhteissa ja eri syistä.
Raamatusta luemme muinaisten kansojen kohtaamisista Jumalan
kanssa heidän aikanaan ja paikoissaan. He esittävät kysymyksiään, ja ne
kysymykset ilmaistaan heille tutuilla kielillä ja ideoilla. Nämä kohtaamiset
olivat aitoja ja todellisia. Mutta ne ovat myös vanhoja. Ja se
selittää paljon, miksi Raamattu käyttäytyy niin kuin se tekee.
Tapamme Jumalan ihmisinä, jotka on määrittelty hetkemme
kautta tässä suuressa ihmisdraamassa. Olemme elinhetkemme ja -paikkamme
tuotteita. Esitämme kysymyksemme Jumalasta ja kohtaamme Jumalan tässä missä
olemme. Teemme tämän kulttuurimme sisällä, kielillämme ja meille tuttuja
ideoita käyttäen.
Aivan kuten muinaiset uskon pyhiinvaeltajat, jotka antoivat
meille Raamatun.
Siksi Raamattu kannattaa lukea. Se ei ole puhdas ja
keinotekoisesti hyvin käyttäytyvä versio Jumalan tarinasta, joka kertoo meille,
mitä tehdä ja ajatella joka rivillään. Se on monipuolinen, epäjohdonmukainen,
sotkuinen ja joskus outo Jumalan sana.
Uskon, että Jumala rohkaisee meitä tutkimaan hänen sanaansa
kärsivällisesti, kurinalaisesti ja yhteisössä. Ja ennen kaikkea sillä tunteella,
että liitymme aiemmin menneiden pitkään jonoon. Voimme rehellisesti sanoa että
seisomme jättiläisten hartioilla ja siksi näemme niin pitkälle. Tämän
tutkimuksen kautta opimme tuntemaan itsemme paremmin ja Jumalan syvemmin.
Me, kuten muinaiset israelilaiset ja Jeesuksen varhaiset seuraajat, kohtaamme Jumalan. Ei korkealla taivaassa. Vaan tässä ja nyt. Omien olosuhteidemme, omien ylä- ja alamäkiemme kautta. Näin Raamattu, Jumalan sana, toimii hengellisen lohdutuksen, opastuksen ja oivalluksen kirjana.
”Raamatun tutkijaa tulisi opettaa lähestymään sitä opinhaluisella mielellä. Meidän ei tule tutkia sen sivuja saadaksemme tukea omille mielipiteillemme, vaan oppiaksemme tietämään, mitä Jumala sanoo. Raamattua voidaan oppia oikein tuntemaan vain sen Hengen avulla, joka sanan on antanut. Saadaksemme tämän tuntemuksen meidän tulee haluta elää sen mukaan. Meidän tulee noudattaa kaikkea, mitä Jumalan sana käskee. ...Raamatun tutkiminen vaatii mitä uutterinta ponnistelua ja hellittämätöntä ajattelua. Meidän tulee etsiä Jumalan sanan aarteita yhtä vakavasti ja kestävästi kuin kaivosmies kaivaa löytääkseen maasta kulta-aarteita.”
Juutalaisella kansalla on vain yksi testamentti, he kutsuvat
pyhää kirjaansa Tanakhiksi. Se perustuu kirjaimiin TNK ja tarkoittaa Tooraa,
Nevi'imiä ja Ketuvimia.
Toora sisältää viisi Mooseksen kirjaa, sitä kutsutaan myös laiksi.
Ja se tunnetaan nimellä Pentateukki. Nevi'im sisältää profeetat. Ketuvim
tarkoittaa kirjoituksia ja se on kokoelma runollisia ja historiallisia kirjoja.
Juutalaiset kirjailijat, jotka kirjoittivat toisen temppelin
aikana (530 eKr. - 70 jKr.), mukaan lukien Uuden testamentin kirjoittajat,
saattoivat viitata Israelin pyhiin teksteihin "kirjoituksina" (Daniel
9:2; 1. Makkab 12:32; 2. Makkab 2:4; 4 Makkab 18:14; Matteus 21:42;
Roomalaisille 1:2; 1. Pietari 2:6). Rabiinikirjallisuudessa, joka on kirjoitettu
kristillisen aikakauden ensimmäiseltä neljänteen vuosisataan saakka,
juutalaisia pyhiä kirjoituksia kutsutaan myös "pyhiksi
kirjoituksiksi" tai "liiton kirjaksi" (perustuu Mooseksen
kirjaan 24:7; 2. Kun. 23:2, 21; 2. Aikakirja 34:30-31).
Tämän lain, profeettojen ja kirjoitusten kolmikantarakenteen
alkuperä ja perustelut eivät ole täysin selviä. Se ei todellakaan ole
koronologinen tekojärjestys, koska Profeetat ja kirjoitukset muodostavat
kirjat on kirjoitettu useiden vuosisatojen aikana, joitain on muokattu ajan
myötä, ja juutalaisten yhteisöt ovat hyväksyneet ne vaihtelevasti.
Kolmiosaista jakoa voidaan ehkä parhaiten pitää
ryhmittymänä, joka perustuu yhteiseen kirjalliseen luonteeseen: Moosekseen
liittyvät kirjat, profeetalliset teokset ja muut kirjoitukset. Tämä
jakautuminen ulottuu aina ensimmäiselle vuosisadalle jKr., sillä Luukkaan
evankeliumissa ylösnoussut Jeesus opetti opetuslapsia:
"kaiken täytyy käydä toteen, mitä minusta on
kirjoitettu Mooseksen laissa, profeetoissa ja psalmeissa" (Luuk. 24).
:44).
Mikä vastaa kolmiosaista jakoa Toora, Profeetat ja
Kirjoitukset.
"Jumalan laissa, profeetakirjoissa ja niiden jälkeisissä kirjoituksissa meille on annettu paljon arvokkaita asioita, ja niiden takia meidän tulee
ylistää Israelia kaikesta siitä opista ja viisaudesta joka sillä on." (Sirak 1:1).
Mistä Raamattu saapui meille? - Miten ymmärtää Raamattua paremmin 1
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti