Tämä on täyttymyksen aikakauden aamunkoitto. Vanhan
testamentin kaiut kaikkialla tässä kohdassa yhdistyvät enkelin julistukseen.
Profeetallisesta näkökulmasta katsottuna Jeesuksen tuleminen on itse asiassa
Jumalan itsensä tulemista.
"Herran päivä", pitkäaikainen lupaus, että Jumala
itse tulisi kansansa keskuuteen tuomitsemaan ja vapauttamaan, on lähellä. Monet
tällaiset profetiat Vanhassa testamentissa puhuvat Jumalan tulemisesta ja
toiminnasta mainitsematta erillistä messiashahmoa. Jeesus on Emmanuel,
"Jumala kanssamme".
Jeesus syntyy ihmeen kautta neitsyestä äidistä ja on Jumalan
Poika ja luvattu Messias. Keskittyminen Mariaan ja hänen perheeseensä viittaa
siihen, että tieto saattaa olla peräisin Marian omista muistoista. Jakeet ovat
täynnä perinteisen juutalaisen hurskauden ilmapiiriä, ja ne ovat
huomionarvoisia Marian, Sakariaan ja Simeonin psalmin kaltaisten julistusten
sarjasta (Luuk. 1:46-55, 68-79; 2:29-32). Nämä yhdessä Luukkaan 2:14:n
enkelien laulun kanssa sijoittavat evankeliumin tapahtumat lujasti
profeetallisen täyttymyksen radalle.
Historiallisessa kontekstissa Herodes Suuri (Luuk. 1:5)
kuoli luultavasti vuonna 4 eKr. Johanneksen ja Jeesuksen syntymät ajoitetaan
siis useita vuosia ennen perinteistä "kristillisen aikakauden" alkua.
Molemmat syntyivät lähellä Herodes Suuren hallituskauden loppua. Roomalaiset
nimittivät hänet Juudean kuninkaaksi ja hallitsi Palestiinaa vuodesta 27 eKr.
kuolemaansa saakka vuonna 4 eKr.
Kuinka tarina Sakariaasta ja Elisabetista valmisteli meitä
tarinaan Jeesuksen sikiämisestä ja syntymästä?
Luukkaan päivinä ihmiset tiesivät aivan yhtä hyvin kuin me,
mistä vauvat tulevat. Ja Luukas tiesi ihmisten reaktion tähän tarinaan. Luukkaalla
ja Matteuksella ei olisi juurikaan syytä välittää tällaista tarinaa, ellei heillä
olisi hyvää syytä olettaa sen olevan totta.
Enkeli Gabriel julistaa Marialle Jumalan tarkoituksen (Luuk.1:26-27). Hänet mainitaan säännöllisesti myöhemmissä juutalaisissa
kertomuksissa neljästä "arkkienkelistä" ja hänet on nimetty Vanhassa
testamentissa (Dan 8:16; 9:21). Häntä ei mainita uudelleen nimellä Uudessa
testamentissa, vaan Matteus 1:20; 2:13, 19 nimetön "Herran enkeli"
ohjaa Joosefia hänen unissaan.
Mutta näiden kahden ilmoituksen välillä on myös merkittävä
eskalaatio. Sekä syntyvän asemassa että siihen liittyvän ihmeen mittakaavassa.
Suora ja arvovaltainen lausunto Jeesuksen yliluonnollisesta alkuperästä ja
hänen asemastaan Jumalan Poikana tarjoaa lukijalle heti alussa olennaista,
etuoikeutettua tietoa, jonka avulla hän voi ymmärtää seuraavaa tarinaa.
Tämän ajan juutalainen tyttö tavallisesti lupasi mennä
naimisiin, eli kihlaantui, noin 12-vuotiaana. Ja meni naimisiin noin vuoden tai kahden kuluttua. Maria
olisi siis tänä aikana varhaisessa teini-iässä, mikä on jyrkässä ristiriidassa
sukulaisensa Elisabetin iän kanssa, joka oli "hyvin iäkäs" (Luuk.1:7).
Nasaret oli pieni maatalouskylä. Matteus 2:21-23 viittaa
siihen, että perhe muutti Betlehemistä Nasaretiin Jeesuksen syntymän jälkeen vain
poliittista turvapaikkaa etsimään. Luukas kuitenkin kertoo meille, että Nasaret
oli jo perheen koti. Ja että Betlehemin vierailu oli vain väliaikainen siirto.
Paradoksi, että valtava taivaallinen sanansaattaja vierailee
ja tervehtii kunnioituksella yksinkertaista kyläteiniä, kuvaa
dramaattisesti Jumalan tapaa valita mitä epätodennäköisimpiä ihmisiä, joiden
kautta toteuttaa tarkoituksensa. Hän iloitsee kunnioittaessaan niitä, joita
maailma tuskin huomaisi.
Matteus1:18-25 esittää saman asian yhtä selvästi, vaikkakin täysin itsenäisesti.
Olivatpa ne ongelmat mitä tahansa nykyaikaisen genetiikan mukaan, nämä kaksi
evankeliumia väittävät, ettei Jeesuksella ollut ihmisisää.
Joosefilla on vähäinen rooli Luukkaan syntymäkertomuksessa
verrattuna hänen keskeiseen asemaansa Matteuksen evankeliumissa 1-2. Luukkaan
mainitsema Daavidin syntyperä on Matteuksen 1:16-25 hallitseva teema. Koska
"Joosef, Daavidin poika" hyväksyi hänet omaksi lapsekseen ja nimesi hänet, Jeesuksesta
tulee virallisesti kuninkaallisen linjan jäsen. Luukas korostaa tätä Daavidin
teemaa Luuk. 1:32-33, 69:ssä ja Jeesuksen syntymäpaikassa "Daavidin
kaupungissa" (Luuk. 2:4).
Jeesuksen asema Jumalan Poikana ei riipu hänen
yliluonnollisesta sikiämisestään (Luuk. 1:35). Markus ja Johannes painoivat
suuresti hänen jumalallisuuttaan, mainitsematta koskaan Jeesuksen neitseellistä
sikiämistä. Mutta tittelin yhdistäminen tässä Pyhän Hengen voimaan tekee
selväksi, että "Jumalan Poikaa" ei käytetä pelkästään kunniaksi,
kuten joissain kulttuureissa kuninkaiden tai jopa erityisen pyhien ihmisten
kohdalla. Se ilmaisee ainutlaatuista suhdetta Jumalaan. Ja se on osoitus
Jeesuksen omasta jumaluudesta.
Ennustus toistaa Natanin profetian kieltä 2. Samuelin7:8-16:ssa. Joka tunnustettiin laajalti katsovan Salomonin ulkopuolelle perimmäiseen messiaaniseen "Daavidin poikaan".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti