sunnuntai 16. lokakuuta 2022

Jumala Raamatussa - Miten ymmärtää Raamattua paremmin 10

 


Ja Jumala katsoi israelilaisten puoleen, ja Jumala piti heistä huolta.
2 Moos 2:25 

Minkälainen kuva sinulla on Jumalasta? Onko hän vanha mies joka istuu pilvenreunalla ja tarkkailee mitä ihmiset tekevät maan päällä? Ajaako hän vaunuissaan pilvien yllä ja heittelee ihmisiä ja maata salamillaan? Kyyhöttääkö hän jossakin salaisessa nurkassa peitteen takana ja emme voi nähdä häntä?

Näemme Raamatussa kaksi hyvin erilaista muotokuvaa Jumalasta. Osa Raamatusta maalaa kuvan Jumalasta kaukaisena suvereenina, korkealla valtaistuimellaan istuvana kuninkaana, joka on saavuttamaton ja joka katsoo alas korkealta. 

Luomiskertomuksessa Jumala on korkealla, hän ennen kaikkea katsoo alas ja hallitsee täysivaltaisena. Hän tekee taivaan ja maan kuudessa päivässä useiden käskyjen avulla ja asettaa kaiken paikoilleen hikeä vuodattamatta, kuin hän liikuttaisi shakkinappuloita kosmisella laudalla. Muissakin Raamatun osissa Jumala esitellään samalla tavalla. Hän on jumaluus, joka on riidan yläpuolella ja jota täytyy kutsua ilmestymään.


On olemassa myös toinen vähintään yhtä yleinen kuva Jumalasta Raamatussa, joka ei yleensä tule yhtä nopeasti mieleen kun puhumme Jumalasta. Tämän kuvan mukaan Jumala on enemmän "yksi meistä". Hän selvittää asioita, muuttaa mieltään, katuu omia tekojaan, reagoi muiden tekoihin ja joutuu rauhoittumaan.

"Inhimillisempi" Jumala ilmestyy Raamatussa välittömästi kuuden päivän luomiskertomuksen jälkeen. Hän muotoilee Aadamin tomusta, kuin savenvalaja. Ei korkealla antamalla käskyjä kuten ennen. Muodostettuaan Aadamin Jumala näkee hänen olevan yksin, ja yrittää korjata tilanteen. Hän tekee eläimet ja esittelee ne Adamin eteen nähdäkseen, olisiko joku heistä sopivan kumppanin, mutta mikään niistä ei sitä ole.

Sitten hän siirtyy seuraavaan suunnitelmaan ja nukuttaa Adamin luodakseen naisen. Kun hän herää, Adam sanoo: "Tämä on vihdoinkin luu minun luistani ja liha minun lihastani". Lopulta! Eläinten luominen Aadamin yksinäisyyden helpottamiseksi ei toiminut, mutta hänen kaltaisen olennon muodostaminen onnistui.

Kun Aadam ja Eeva ovat syöneet kielletyn hedelmän, he piiloutuvat, koska he häpeävät alastomuuttaan. Jumala, joka kävelee Puutarhassa tuolloin, huomaa heidän kadonneen ja huutaa: "Missä olet?". Sitten Jumala rankaisee näitä ihmisiä ja karkottaa heidät puutarhasta. Asiat eivät selvästikään mene suunnitelmien mukaan.


Jumala Aadamin tarinassa ei toimi kuin Jumala 1. Mooseksen kirjan ensimmäisessä luvussa. Silloin hän oli korkealla kaiken yläpuolella. Herra, jossa kaikki on järjestetty ja toteutettu täydellisesti suunnitelmien mukaan.

Mooseksen kirjassa, kun israelilaiset ylittävät Punaisen meren ja saapuvat Siinain vuoren juurelle, Mooses kiipeää vuorelle tapaamaan Jumalaa. Kun hän on Jumalan luona, alhaalla olevat israelilaiset rakentavat vasikan kullasta. Se on epäjumala, tapa saada jumala olemaan läsnä heidän kanssaan.

Tämä on selvästi vastoin toista kymmenestä käskystä. "Älä tee itsellesi epäjumalia." Mutta Aaron rakentaa heille silti yhden. Raamattu on rehellinen sekä siitä kuka Jumala on että keitä me ihmiset olemme.

Kun Mooses tulee takaisin alas ja näkee kultaisen vasikan ja israelilaisten palvovan sitä, hän murskaa taulut joihin on kirjoitettu Jumalan Laki. Hän kuulee Aaronin tekosyyn "he saivat minut tekemään sen". Mooses suostuu menemään takaisin vuorelle katsomaan, voisiko hän rauhoittaa Jumalaa.


Jumala on raivoissaan. Hän on päättänyt luopua israelilaisista ja ilmoittaa Moosekselle kääntävänsä selkänsä niille ihmisille, jotka hän pelasti Egyptistä. Hän ei johda heitä, koska hän ei ole varma, pystyykö hän hallitsemaan itseään ja olemaan tappamatta heitä.

Mooses neuvottelee Jumalan kanssa. Ja hän saa Jumalan muuttamaan mielensä takaisin alkuperäiseen suunnitelmaan. Mooses muistuttaa Jumalaa, että israelilaiset ovat hänen kansaansa ja kaikki muut kansat tietävät sen. Jos hän käy heidän kimppuunsa, mitä kaikki ajattelevat? Kuinka he oppisivat, että Jumala on todellinen?

Mooses painelee Jumalan nappuloita, hänen kunnian ja häpeän tunteillaan vakuuttaakseen hänet ettei hän antaisi periksi vihalleen. Ja se toimii. Jumala päättää säästää Israelin kansan.

Jumalan näkeminen tarinassa hahmona, jonka kanssa voidaan puhua, jonka kanssa voidaan neuvotella, osoittaa katumusta, ottaa selvää asioista ja muuttaa mieltään, voi olla huolestuttavaa. Se ei kuulosta kovinkaan universumin suvereenilta ylivaltiaalta. Sellainen Jumala saattaa muistuttaa meitä ihmisiä aivan liikaa.


Millainen jumala ottaa vastaan neuvoja ihmiseltä ja sitten rauhoittuu? Millainen jumalan pitää ensinnäkin rauhoittaa? Millainen jumala katuu tekoaan? Kuten tarinassa Nooasta ja suuresta vedenpaisumuksesta. Millaisen jumalan täytyy koetella alamaisiaan, jotta hän voi olla varma heidän uskollisuudestaan? Kuten Abrahamin ja Iisakin kanssa.

Miksi Raamatun pitää tehdä kaikesta niin monimutkaista? Tuntuuko tämä sinusta uhkaavalta? Miksei Raamattu voi antaa Jumalan toimia kuten Jumala, koko ajan, kaikkialla? Tarvitsetko sinä jumalan joka on etäinen maailman yliherra, koko ajan?

Mutta tämä Raamatun Jumala on sekä juutalaisten että kristittyjen Jumalaa koskevien uskomusten ytimessä. Tämä Jumala ei pidä etäisyyttä, vaan omaksuu ihmiskokemuksen ja tulee osaksi ihmisen tarinaa. Hän on paikalla säännöllisin väliajoin.

Kristillisessä tarinassa Jumala astuu alaspäin. Hänestä tulee yksi meistä. Jumala lihassa.

Tarvitsemme itse asiassa Jumalan olevan vähemmän korkealla etäisyyttä pitävä Jumala. Tarvitsemme enemmän Jumalaa. Jumala, joka reagoi, muuttaa mieltään ja jonka kanssa voidaan perustella. Jumalaa joka on läsnä meitä ja meidän inhimmillistä kokomustamme.


Ilman Raamatun meille esittämää Jumalaa koko ajatus rukouksesta olisi mahdoton. Monet rukoukset liittyvät Jumalan kiittämiseen ja ylistykseen. Jokin rukous voi olla hiljaista mietiskelyä. Mutta rukoukset ovat usein avunhuutoja, joiden tarkoituksena on saada Jumala näkemään asiat meidän kannaltamme.

Jeesus itse rukoili Jumalaa. Luemme Luukkaan evankeliumista iltana ennen Jeesuksen ristiinnaulimista, että Jeesus rukoilee niin lujasti päästäkseen eroon teloituksesta, että hän hikoilee veripisaroita. Jeesus on päättänyt käydä sen läpi, mutta silti hän kysyy Jumalalta, onko olemassa ulospääsyä. Jeesus tietää suunnitelman, mutta yrittää nähdä, muuttaisiko Jumala sen.

Tämä on Jumala Raamatussa. Jumala joka on kansansa kanssa eikä kaukana. Tämä on  Jumala jota tarvitsemme omilla henkisillä matkoillamme.

Jumala on varmasti moniulotteisin hahmo Raamatussa. Joskus hän on siellä ylhäällä ja poissa tieltä, liikkumattomana ja liikuttamattomana. Mutta useammin hän on sellainen Jumala, jonka kanssa voit todella luoda suhteen. Molemmat ovat Raamatussa. Kumpikaan ei sulje pois toista.

Meidän kaltainen Jumala ei ole ongelma. Jumala joka tulee lähelle ihmistä, hänen kokemukseensa, ei ole ongelma. Uusi testamentti, jossa Jumalasta tulee yksi meistä, kutsuu tätä hyväksi uutiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti