Jumalan sana ei ole ase. Tätä heprealaiskirjeen jaetta
käytetään usein, väärin, perustelemaan että Raamattu ja Jumalan sana ovat
aseita. Varo yksittäisten jakeiden käyttöä kontekstinsa ulkopuolella. Sillä
tavalla on syntynyt moni harhaoppi.
Raamattu ei ole valomiekka, jolla leikata irti niiden
ihmisten päät joiden kanssa olet eri mieltä. Sitä ei ole tarkoitus hakata
jonkun päähän. Se on tarkoitettu luettavaksi, mietiskeleväksi ja rukoitavaksi. Yksin ja yhdessä muiden kanssa, kristittyjen yhteisössä.
Jumalan sana tässä heprealaiskirjeen jakeessa ei tarkoita
Raamattua, vaan sitä että Jumala puhuu tuoreella tavalla siitä mitä hän teki
Jeesuksen kautta. Jos katsot juuri ennen tätä kohtaa, heprealaiskirjeen
kirjoittaja käy läpi pitkän luovan tulkinnan psalmista 95. Hän antaa sille
uuden merkityksen niiden uusien asioiden valossa joita Jumala tekee heidän
keskuudessaan Jeesukseen keskittyen. (Hepr 4:1-11)
Vielä tärkeämpää on, Jumalan sanan kaksiteräisenä miekana oletetaan olevan sisäänpäin käännetty. Sen oletetaan lävistävän meidät, eivät kaikki ympärillämme. Sinä et käytä miekkaa. Jumala pitää sitä kädessään ja käyttää sitä. Jumala ei kutsu ihmisiä siihen asemaan. Ja ajattelu että hän tekee niin, on merkki omasta epävarmuudestamme. Se on myös historiallinen virhe, jonka esimerkiksi inkvisitio teki.
Vaelluksemme on elinikäinen ja sitä leimaa kuri ja nöyryys.
Tämä on pyhiinvaellusmatka Raamatun tuntemiseen intiimisti, taidolla ja
lempeästi. Se on henkisen kasvun areena. Ja se tapahtuu rakkaudesta Jumalaan ja
ihmiskuntaan, ei Extreme Raamattu -taisteluna.
Kristinuskon historiassa on ollut aikoja jolloin on tarvittu
vakavaa keskustelua ja rajojen vetämistä. Mutta meidän pitäisi vihata sitä, sen
sijaan että alkaisimme kuolata pelkästä ajatuksesta. Meidän ei koskaan tule
olla ilkeitä, vihamielisiä tai loukkaavia vaan aina rakastavia. Ja meidän
pitäisi olla erityisen varmoja siitä että käsillä oleva asia on taistelemisen
arvoinen.
Mutta taistelujen etsiminen, rohkaiseminen ja jopa kiistan luominen ei ole Jumalan tahto. Aivan päinvastoin. Se on oma syntinen luontomme, joka täytyy puhdistaa ja tulla jumalallisemmiksi Hänen rakkautensa kautta.
Raamatussa on monia kohtia joita on vaikea ymmärtää tai jotka herättävät meissä vaikeita kysymyksiä. Ei siis ole mitenkään ihmeellistä että ihmiset jotka eivät tunne Jeesusta vapahtajanaan tai tunnusta Jumalan olemassaoloa, esittävät myös meille vaikeita kysymyksiä. Tärkeintä silloin on olla menettämättä malttia. Joskus on jopa hyvä myöntää että ei tiedä ja on tarpeen etsiä vastauksia ja mietiskellä kysymystä tarkemmin.
Uusateistit ihmettelevät miksei Jumalaa, joka on niin
Jumala-keskeinen, voi syyttää narsismista ja turhamaisuudesta. Richard Dawkins
väittää että Jumalalla on pakkomielle omasta paremmuudestaan suhteessa
kilpaileviin jumaliin. Raamatun Jumala näyttää tavoittelvan huomiota ja
janoavan kiitosta. Tämä on meidän yleisen ymmärryksemme mukaan täysin
epäedullinen luonteenpiiri.
Raamatussa Jumala antaa nimensä kansalleen (2 Sam 7:26) ja
hän vapapauttaa kansansa Eyptistä nimensä kunnian tähden (Ps 106:8). Onko
kristittyjen Jumala siis sairaalloisen kiinnostunut itsestään? Ovatko
uusateistit oikeassa? Kristittyjen vastaväite on että jos tarkastelemme
Raamattua tarkemmin Jumala osoittautuukin nöyräksi, uhrautuvaiseksi ja toisiin
keskittyväksi Olennoksi.
Mitä todella tarkoitemme ylpeydellä ja nöyryydellä?
Ymmärrämme ylpeyden liioiteltuna näkemyksenä meistä itsestämme. Se on ulkokuori
joka tukee meitä itseämme koska epäilemme että muut eivät hyväksy meitä
sellaisina kuin oikeasti olemme. Ylpeys on siis valhe omasta identiteetistämme
tai saavutuksistamme. Olemme ylepitä kun otamme kunnian siitä mistä emme sitä
ansaitse tai pönkitämme meitä itseämme valheilla.
Nöyryyteen taas kuuluu realistinen arvio itsestämme, niin heikkouksistamme kuin vahvuuksistamme. Todellinen nöyryys ei kiellä kykyjä vaan tunnustaa Jumalan antaneen meille lahjat joista emme voi ottaa kunniaa. Mitä sellaista meillä on jota emme ole saaneet lahjaksi (1 Kor 4:7)? Olemme nöyriä kun tiedämme paikkamme Jumalan edessä, kaikkine vahvuuksinemme ja heikkouksinemme.
Onko Jumala sitten ylpeä? Ei, Jumalalla ei ole valheellista
tai liioteltua näkemystä itsestään. Hänellä on realistinen käsitys siitä kuka
hän on ja mihin hän pystyy. Jumala on oman määritelmänsä mukaan suurin
käsitettävissä oleva olento. Ja se tekee hänestä ylistyksen arvoisen.
Jumala ei ota enempää kunniaa kuin ansaitsee. Jumala ei
ajattele itsestään enempää kuin on aihetta ajatella (Room 12:3). Hän ajattelee itseään, itsestään ja omaa arvoaan totuuden mukaisesti.
Me voimme antaa Jumalan puollustaa itseään kaikessa rauhassa. Hän on tarpeeksi suuri ja mahtava kestääkseen kaikki iskut. Ja jos joku on todella kiinnostunut keskustelusta meidän kanssamme, ilman että se muuttuu riitelyksi tai loukkausten huutelemiseksi, me voimme luottaa siihen mitä Jumala on sanonut itsestään sanastaan.
Jotta voisimme kertoa mitä Jumala
sanoo, meidän on tietenkin tunnettava hänen sanansa. Ja käytettävä sitä
rakkaudella, toisten vahvistamiseksi, ei löymäaseena. Anna Jumalan sanan miekan lävistää itsesi ja puhua omasta puolestaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti