torstai 24. kesäkuuta 2021

Ajatuksia ihmisestä ja lankeamuksesta


Aadamin ja Eevan suhde Jumalaan oli rikki. Heidän ystävyytensä Jumalan kanssa oli pilalla. Kun he kuulevat että Jumala saapuu Eedenin puutarhaan, he piiloutuvat (1 Moos 3:8). Mutta Jumala tuli etsimään heitä ja me löydämme tekstistä Jumalan ensimmäisen kysymyksen Raamatussa: ”...Missä sinä olet?” (1 Moos 3:9).

Jumala ei luovuttanut. Hänen ensimmäinen kysymyksensä Raamatussa on kysymys meille, hän haluaa tietää missä me olemme. Jumala on kiinnostunut ihmisistä vaikka me olemme langenneita, vaikka me emme tee hänen tahtoaan ja emme ole täydellisiä ja meissä on vikoja.


Milloin tahansa me eksymme pois Jumalan luota, hän tulee etsimään meitä. Hän haluaa uudistaa suhteen meidän kanssamme ja tuoda meidät lähelle itseään. Vaikka se tuntuu ihan mahdottomalta, minä voin olla alasti Jumalan edessä eikä minun tarvitse tuntea häpeää. Jeesuksen uhrin tähden minun suhteeni Jumalaan voi olla täydellinen, vaikka syntiinlankeaminen on tapahtunut ja minä itse olen tehnyt syntiä, tarkoituksella ja useaan kertaan.

Jumala sanoo että Eevan jälkeläinen tulee iskemään käärmeen pään murskaksi ja käärme tulee puremaan häntä kantapäähän (1 Moos 3:15). Jeesus on se joka murskasi käärmeen pään. Mutta hän joutui  myös maksamaan siitä. Se iski häntä kantapäähän ja Jeesus joutui kuolemaan, pelastaakseen meidät kuolemalta.


Ristillä Jeesus murskasi Saatanan vallan mutta se maksoi hänelle hänen elämänsä. Hänen verensä vuosi jotta me voisimme pelastua ja voisimme saada anteeksi ja meidän suhteemme Jumalaan voisi korjaantua.

Miksi meidän on pakko tehdä syntiä kun hinta on niin korkea? Miksi Jumala vaatii niin korkean hinnan? Ja miksi Jeesus oli valmis maksamaan sen?

En ole vielä valmis vastaamaan siihen miksi minulla on tarve tehdä syntiä. Tiedän että se vaatii suurempaa astetta alastomuutta kuin mihin olen valmis. Sen tiedän että Jeesus oli valmis maksamaan hinnan koska hän rakastaa meitä niin paljon, koska hän rakastaa minua ja sinua ja me olemme hänelle niin kallisarvoisia. Hinta vaadittiin koska Jumala on Pyhä ja oikeudenmukainen ja synnin hinta on kuolema. Synti on kapina Jumalaa vastaan, me ihmiset kapinoimme ja ansaitsimme kuoleman. Jonkun oli kuoltava ja siksi Jumala valmisti tämän suunnitelman, tuskallisen, kivuliaan, mahdottomalta tuntuvan suunnitelman, joka antaa meille kaikille mahdollisuuden pelastua.

2 kommenttia:

  1. Jumalan sanalla on voimaa jotta saamme elää hänen poikansa Jeesuksen ristin tien kautta ja uskossa Jumalaan. Aamen

    VastaaPoista