sunnuntai 3. lokakuuta 2021

KRISTILLINEN USKO, USKONTUNNUSTUKSET JA PERINNE


Uskontunnustukset ovat yritys ohjata pyhien kirjoitusten lukemista esittämällä etukäteen itse Raamatun sisältö ja huolenaiheet. Uskontokunnat esittävät lyhyesti kristillisen uskon tarinan, yhtenäisyyden, johdonmukaisuuden ja pääteemat. Siinä mielessä uskontunnustus on ratkaiseva Raamatun uskon kannalta ja päinvastoin.

Michael F. Birdin mukaan, kun esität raamatullisen opetuksen jossakin muodollisessa mielessä, kuten kirkon opillisessa lausunnossa, luot uskontunnustuksen. Sanotte: tämä on se, mitä uskomme Raamatun opettavan aiheista X, Y ja Z. Sanotte: nämä ovat todella tärkeitä asioita. Vakuutat: tähän on vedettävä uskon rajat. Ehdotat: tämä yhdistää meidät yhteen uskoon.

Uskontunnukset ovat raamatullisia. On muistettava, että uskontunnustukset todellisuudessa löytyvät Raamatusta. Vanhassa ja Uudessa testamentissa on useita kohtia, joilla on uskontunnustustehtävä. Deutoronomiassa on shema, Israelin kaikkein ytimekkäin tunnustus uskostaan yhteen Jumalaan: 

”Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi. Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi.” 2 Moos 6:4-5


Shema kuvasi Israelin uskon olennaiset osat lyhyessä ja yksinkertaisessa yhteenvedossa. Shema määritteli, että Israelin Jumala oli ainoa Jumala, luomakunnan ja liiton Jumala, patriarkojen - Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin - Jumala, joka oli pelastanut heprealaiset Egyptin orjuudesta. Lisäksi israelilaisten oli vastattava Jumalalleen pääasiassa rakkaudella, koska rakkaus määrittäisi heidän uskonsa ja kuuliaisuutensa häntä kohtaan. Kuten Jumala oli rakastanut heitä, niin heidän on vastineeksi rakastettava Jumalaa.

Sekä Jeesus että Paavali vahvistivat sheman, ja he ylläpitivät sitä yhdessä heidän erityisten uskomustensa kanssa valtakunnasta, Messiaasta ja pelastuksesta (Markus 12:29; 1.Kor 8: 6). Tämä tarkoittaa sitä, että Jeesus, Paavali ja ensimmäiset kristityt olivat uskonnollisia uskovia yksinkertaisesti sen perusteella, että he olivat juutalaisia ​​ja elivät juutalaisten uskomusten kiertoradalla Jumalasta, liitosta ja tulevaisuudesta.

Kun otetaan huomioon tämä asiayhteys, on täysin ymmärrettävää, että varhaiskirkko kehitti omat uskontonsa tiivistääkseen sen, mitä he uskoivat Israelin Jumalan tekevän ja tekevän vielä Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa.

Jeesuksen hauta ei ollut kauan tyhjänä, kun varhaiskirkon eri henkilöt alkoivat laatia yhteenvetoja uskostaan ​​varhaisissa uskontunnustuskirjeissä. Ensimmäisten uskovien joukossa oli niitä, jotka laativat lyhyen yhteenvedon perususkomuksista, jotka kristityt jakoivat kaikkialla kreikkalais-roomalaisessa maailmassa.


Varhaiskristillisten uskomuksista eniten levinnyt oli se, että Jeesus kuoli syntiemme tähden ja nousi kuolleista:

Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
1 Tess 4:14 

ja hän (Jeesus) on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut.
2 Kor 5:15 

joka (Jeesus) on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden.
Room 4:25 

Sillä sitä varten Kristus kuoli ja heräsi eloon, että hän olisi sekä kuolleitten että elävien Herra.
Room 14:9 

Ja Smyrnan seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo ensimmäinen ja viimeinen, joka kuoli ja virkosi elämään:
Ilmestys 2:8 


Hämmästyttävää on, että tämä usko siihen, että Jeesus ristiinnaulittiin ja herätettiin uudelleen elämään, vahvistettiin Uudessa testamentissa monenlaisissa materiaaleissa. Se löytyy liturgisesta materiaalista, apostolisesta kehotuksesta seurakunnille, sisällytetty tiiviisti teologiseen argumentointiin, hymnimaiseen runouteen ja jopa Uuden testamentin profetioihin. Se oli vakaumusta, joka oli yhtä yleinen kuin suosittu. Lisäksi tämä lausunto oli kirkon tunnustuksen tukikohta siitä, kuka Jeesus oli ja mitä Jumala teki hänen kauttaan.

Paavalin kirjeissä on yksityiskohtaisempia uskontunnustuksia. Paavalin vankeudessa Roomassa hän kirjoitti kirjeen Timoteukselle Efesoksessa, ja Paavali viittasi tässä kirjeessä luultavasti varhaiseen uskontunnustukseen:

Ja tunnustetusti suuri on jumalisuuden salaisuus: Hän, joka on ilmestynyt lihassa, vanhurskautunut Hengessä, näyttäytynyt enkeleille, saarnattu pakanain keskuudessa, uskottu maailmassa, otettu ylös kirkkauteen.
1 Tim 3:16 

Tämä uskontunnustus antaa perusyhteenvedon Jeesuksen elämästä ja työurasta inkarnaatiosta hänen korotukseensa. Jokainen rivi kertoo jostakin maallisen tehtävänsä avaintapahtumasta. Se on lyhyt yhteenveto Jeesuksen tarinasta ja toimii uskon kulmakivenä. Siinä ei sanota kaikkea sanottavaa, mutta se antaa peruspiirteet, joihin muita uskon perustuksia voidaan lisätä saumattomasti kuvan täyttämiseksi.


Toinen tärkeä kohta löytyy Paavalin kirjeestä Filippiläisille 2:5-11. Tämä kohta ei ehkä ole varsinainen virsi; se voi olla yksinkertaisesti runollinen proosa tai fragmentti varhaisesta uskonlausunnosta, jonka Paavali oli saanut muilta. Joka tapauksessa se on majesteettinen kuvaus siitä, kuinka Jeesus siirtyi jumalallisesta kirkkaudesta palvelevaan nöyryytykseen korotukseen Isän Jumalan oikealle kädelle.

Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,

joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, 

vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen; 

hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti. 

Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, 

niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat, 

ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.

Fil 2:5-11


Tässä upeassa tekstissä kerrotaan tarina Jeesuksen inkarnaatiosta, hänen lunastuskuolemastaan ja liittymisestä jumalalliseen kirkkauteen. Riippumatta siitä, lauletaanko, luetaanko tai luetaanko se, se varmasti soveltuu uskontunnustustehtävään, sillä siinä esitetään, mihin kristityt uskovat Jeesuksen kotoisin, miksi hän kuoli ja miksi häntä tulisi palvoa.

Uuden testamentin löytämät uskontamuodon kaltaiset materiaalit ovat osa yleistä "opetusten" tai "perinteiden" mallia, jotka on laadittu ja siirretty kirkkojen hyödyksi. Voimme löytää todisteita Uudesta testamentista siitä, että apostolit lähettävät suullisesti syntyville kirkoille suuren määrän opetuksia.

Paavalin seurakunnissa tähän sisältyi tarina evankeliumista (1.Kor 15: 3-5), Jeesuksen viimeinen ehtoollinen seuraajiensa kanssa (1.Kor 11: 23-26) ja yleinen kristillisten opetusten joukko (Room 6:17). Paavali sanoo tessalonikalaisille, ”Niin seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olette oppineet joko meidän puheestamme tai kirjeestämme.” 2 Tess 2:15.

Samoin ylösnoussut Jeesus käskee Sardiksen seurakuntaa ”Muista siis, mitä olet saanut ja kuullut...” Ilmestys 3:3. Ja kun Juudas käskee kirjeessään ”... kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu.” (Juudas 3) hän puhuu uskosta jota opetetaan Vanhan Testamentin kirjoituksissa, Jeesuksen opetuksissa , Jeesuksen kertomuksessa, ja apostolien opetuksia Jeesuksen tiestä.


Kirkon hengellisesti lahjakkaat opettajat välittivät eteenpäin nämä opetukset, tarinoita ja ohjeita Jeesuksesta, jotka tarjosivat aineen seurakunnan myöhemmille uskontunnuksille (Apostolien teot 13: 1; Room 12: 7; 1. Kor 12: 28-29; Ef 4 : 11; Hepr 5:12; Jaakobin 3: 1).

Voisimme sanoa, että varhaiskristillinen opetus oli "perinnettä" eli kokoelman opetuksia, jotka Jeesus välitti apostoleilleen, yhdistettynä erottuvaan tapaan tulkita Vanhaa testamenttia, joka teki Jeesuksesta Jumalan kertomuksen keskipisteen. Nämä olivat lupaukset, se perinne, jota tulkitaan ja lisätään heidän kokemuksestaan ​​Jumalasta elämässä ja palvonnassa, ja joka sitten levitetään ja opetetaan kirkkojen kesken.

Birdin mukaan, tämä "perinne" on se, mikä loi suurelta osin Uuden testamentin. Evankeliumit ovat Jeesuksen perinteitä, jotka silminnäkijät välittivät, varhaiset johtajat ottivat vastaan ​​ja evankelistat kirjoittivat muistiin (Luukas 1: 1-4).

Uuden testamentin kirjeissä käytetään paljon perinteisiä materiaaleja - kirkon lauluja, uskontunnustuksia, sanontoja, tarinoita, varaluetteloita, hyveellistoja jne. - ohjaamaan seurakuntia heidän tilanteensa valossa.


Kun postapostolisen kirkon johtajat pyrkivät välittämään uskonsa muille kirkoille kirjeenvaihdon kautta, he yrittivät tiivistää mitä he olivat oppineet juutalaisista kirjoituksista ja apostolien opetuslapsista ja yrittivät muodostaa yhteistä yksimielisyyttä uskosta, niin kuin he ymmärsin sen. Myöhemmin kirjoitetut uskontunnustukset olivat suurimmaksi osaksi pyrkimys lyhyesti sanoittaa ydin kirkosta saadusta uskosta.

Toisin sanoen varhaiset perinteet muokkaivat Uutta testamenttia, ja sitten Uusi testamentti muovasi seurakunnan kehittyvät perinteet, perinteet, jotka kiteytyivät myöhempiin uskontunnuksiin. Siksi uskontunnustukset ovat todella yhteenveto Uuden testamentin perinteestä: teksti ja sen tulkintahistoria kirkoissa.

Et voi lukea Uutta testamenttia erillään muodostaen jonkin perinteen. Jopa saarnatuolia paukuttava fundamentalisti, joka väittää että vain Raamattu ohjaa häntä, vetoaa omassa yhteisössään vakiintuneeseen yksimielisyyteen, jotta hänen raamatunkäsittelynsä voidaan todentaa oikeeksi ja tarkaksi selitykseksi. Tätä perinnettä pidetään arvovaltaisena julistuksena siitä, mitä Raamattu sanoo kyseisessä ryhmässä, vaikka sitä ei tunnustettakaan avoimesti. Jopa kaikkein rohkeimmilla ja menestyvimmillä evankelisilla kirkoilla on oma liturgiansa, eli normaali tapa suorittaa sunnuntain palvonta. Tapa joka ei hyppää suoraan Uuden testamentin sivuilta käytäntöön. Tämä normaali tapa palvoa, miten he järjestävät kaiken ylistyksestä saarnoihin, on myös eräänlainen perinne.

Siltä osin kuin meillä kaikilla on "perinne", uskontunnustukset tarjoavat epäilemättä parhaan perinteen Raamatun lukemiseen. Bird sanoo että tämä johtuu siitä, että uskontunnustuksia on pidettävä Raamatun luomana perinteenä, joka kohtaa universaalin kirkon yksimielisyyttä kristillisen uskon tärkeimmistä opetuksista.


 

Lähteet:

Bird, Michael F.: What Christians Ought to Believe, An Introduction to Christian Doctrine Through The Apostle’s Creed; Zondervan; 2016.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti